Max pinlig
Udgivet 4. dec 2008 | Af: Benway | Set i biografen
I et kort, men meget rammende øjeblik i “Max pinlig” er børn og voksne samlet til et skolearrangement, og en gruppe af ungerne gør klar til at spille musik for de fremmødte. Bandet tager en dyb indånding og begynder at spille, og lyden af noget meget jævnt musik og en forsanger med en uprøvet og ganske svag sangstemme fylder lokalet.
Filmen er en fortsættelse af tv-serien om den hårdt prøvede dreng Max, hvis liv synes at være en lang række af ubekvemme øjeblikke, hvoraf en stor del af disse oprinder fra hans evigt pinlige mor, som uden de mindst betænkeligheder entusiastisk viderefortæller, hvad end der falder hende ind. Nu, hvor Max er ved at komme i puberteten, er han endnu mere sensitiv og føler et stigende pres for at bliver blandt de populære. Han begynder samtidig at sende lange blikke efter pigen Ofelia, der går i hans klasse og som ikke synes at være helt uimodtagelig over for den generte Max, hvis blot hans ydmygelser kunne stoppe længe nok til, at han fik chancen for at gøre indtryk.
Der er ellers nok at tage fat på, for det viser sig hurtigt, at samtlige personer gemmer på et eller andet pinligt element, hvad enten det er en far, der sidder inde, en upassende forkærlighed for “Counter-Strike” eller en evne til at brænde samtlige retter på. Alle er skæve, kiksede og ikke sjældent upassende, men det bliver også den selvsamme skævhed, der gør historien så opmuntrende, for hvem af os at det alligevel, der kan honorere tidens krav om normalitet og usvigelig succes? Meget sigende er den mest kiksede af alle i virkeligheden den ellers så succesfulde Euroman Steen Cold, der konstant farer rundt på selviscenesættende eventyr, mens hans datter går til i ensomhed på værelset, fordi hendes far er mere optaget af at lege eskimo i haven end at være til stede i hjemmet.
I kontrast til film som “High School Musical”, hvor ungerne konstant ligger under for presset om at være succesfulde, er der en hjertevarm kærlighed til vores individuelle særheder, fejl og mangler i “Max pinlig”. Særhederne er dog ikke alene livsbekræftende, men også temmelig sjove, og ikke mindst morens ukuelige optimisme og naivitet er lige ved at blive rørende. Selve filmens handling er ganske vist lidt noget rod, men samtidig så svær at blive klog på, at man får en forfriskende følelse af, at den kan udvikle sig i alle retninger.
Det er sjældent, at man oplever en film for de yngste med så meget på hjerte, og ligeledes er det sjældent, at man også som voksen føler sig så pokkers godt underholdt af en af slagsen. I en lind strøm af ligegyldige danske børnefilm har “Max pinlig” et usædvanligt overskud af opfindsomhed og charme. Til trods for titlen er der absolut intet pinligt ved denne film, som måske nok handler om alverdens tabere, men selv så absolut hører til blandt vinderne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet