Min nye veninde
Udgivet 2. jun 2015 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Francois Ozon viser sig endnu engang som den elegant legende udfordrer af den heteroseksuelle verdensorden. En kurs, han stak ud allerede med sine tidligste kortfilm i slutningen af 1980’erne, og som han beundringsværdigt har fulgt slavisk lige siden med camp’et kølighed i film som “Dråber på hede sten”, “Swimming Pool” og “Tid til afsked”. Med “Min nye veninde” har han svunget en overraskende rørende kærlighedshistorie, hvor begær og selvindsigt går hånd i hånd på vejen mod forvandling. Det handler om noget så essentielt som at finde og stå ved sig selv.
I flashback ser vi glimt fra Claire og Lauras venindetætte barndom, intime teenageår på pigeværelset og så det jaloux stik i Claire, da Laura begynder at kysse kåde drenge og danse tæt. Så er tårerne ved begravelsen udtryk for tabet af en nær veninde eller stikker kærligheden dybere end som så?
Tabet lammer Claire, der knap nok kan tage sig sammen til at stå op af sengen – for slet ikke at tale om at opsøge David. Men løftet til Laura tvinger hendes samvittighed. Langsomt nærmer hun sig den voluminøse villa i et ikke navngivet (og derfor universelt) forstadskvarter. Gråden fra den lille baby Lucie lokker hende helt ind i stuen, hvor hun, med lige dele chok og nysgerrighed, finder David i kvindetøj, fuld make-up og lys paryk. Uden skam og med største naturlighed fortæller han, at han altid har haft lysten til at iføre sig kjoler og kvindelingeri. Efter Lauras død blev det en selvfølgelighed, faktisk. Nu er HAN Lucies mor.
På lydsporet sender Philippe Rombi mine tanker på filmhistorisk vandring tilbage til både Hitchcock og Douglas Sirk, og tilsat Katy Perrys lalleglade pophit “Hot N’ Cold” og Nicole Croisilles svulstige 1970’er-ballade “Une femme avec toi” er alt med andre ord ved det gamle – når der er tale om Francois Ozon vel og mærke. Sammen med Quentin Tarantino og Xavier Dolan er han den instruktør, der med bedste resultat kan få musik og film til at gå op i den højeste enhed.
Romain Duris er både sårbar og dristig i rollen som David/Virginia, men det er måske mest overraskende den afdæmpede Anaïs Demoustier, der er det følelsesmæssige epicenter i “Min nye veninde”. Virginias mod inspirerer og får Claire til at åbne sig fuldstændig for verden omkring hende. Efterlade angsten, se sig selv i øjnene og omfavne begæret. Ud af den grundfascinerende transformation vokser den fineste og mest gribende kærlighedsfortælling. Undervejs opstår masser af spørgsmål, som man, afhængig af temperament, stadig vil finde ubesvarede under slutteksterne. Er David bøsse? Er Virginia transkønnet? Er Claire lesbisk? Det er faktisk ikke så relevant, viser det sig. Hos Ozon er der hverken morale eller en ligning, der skal gå op. Begæret er det evigt zigzaggende, moralske kompas, og ingen bliver dømt her, heldigvis.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet