Minisekterne
Udgivet 9. jul 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Zum zum zum. Der er noget i luften om sommeren. Den velkendte forventning, om at netop den her gang bliver der sgu gået dybere i koldskålen og grillet mere i bund end nogensinde før. Men det er ikke kun de smukke, uopfyldte drømme, der summer rundt imellem os. Millioner af små dyr farer rundt for at stille basale behov som mad og pollen og ødelægger alle de unikke Instagram-øjeblikke ved at stikke Tina på ballen og svømme i roséen. Af alle krible-krablere er den, vi mennesker bedst kan acceptere, måske mariehønen, fordi den, ud over at arbejde stenhårdt for godt vejr, har pæne prikker.
Det hele sat i spil af picnicresterne fra et par unge mennesker, som skynder sig hjem fra en skovtur for at føde et barn. Vi ligger i græsset og ser, at det myldrer frem med nuttede, men ikke uforglemmeligt animerede insekter. Menneskene forsvinder hurtigt ud af historien, men møver sig alligevel ind i et par afgørende situationer. Som for at understrege at vi bevæger os ned i det usete og ukendte, lige dér under vores uvidende næser, men også for at vise vores indimellem klodsede jokken i myretuen. Noget så ubetydeligt som en skål sukkerknalder bliver til pagtens ark nedsænket til myrerne af en guddommelig overjordisk kraft. Ligesom Moses og vennerne bliver det en lang vandring i en ørken, før de når til landet af mælk og honning. Og så derfra kan begynde at slås.
Der bliver brummet og gryntet sødt i den dialogløse fortælling, men som det er tilfældet for mange stumfilmsklovne, er gentagelsen nødvendig for at lette forståelsen. Det hele bliver langsommeligt. Det er enkeltscener, der fungerer bedst. En lille edderkop, som bor i et dukkehus med tydelige stik til “Psycho” og Bates’ Motel, og en tingfinder-myre, der forsøger at løse en hjernebryder. Det er, som om kombinationen af menneskets efterladenskaber og dyr, der overtager dem og opfører sig som mennesker, er set rigtig mange gange før. Vi kan spejle os selv og grine af det. Den her version er mere pudsig end gribende, mere klovnet end charmerende.
Den lille mariehøne skal gå så grueligt meget igennem før den… Altså for at… Hmm, hvad er det egentlig den skal? Det fortoner sig i i en masse summen, der måske er et råb om hjælp til en venlig skovflåt, måske en lang feministisk tirade om mariehøner (findes der mariehaner) ? af hunkøns-ligeværd i en hermafrodit-domineret branche. Man kunne skære ind og skærpe historien, og man kunne være bedre til at udnytte det smukke billedmateriale til nogle mere pågående og involverende scener. Det er langt hen ad vejen fint og hyggeligt, men bliver til en rigtig, rigtig lang udgave af det simple forlæg, som ingen, der venter på tv-avisen, ser med mere end et kvart øje.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet