Miraklet i Le Havre
Udgivet 14. mar 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Finlands største filmaktiv, Aki Kaurismäki, laver troligt sine umiskendeligt genkendelige film. Og det siden 1983, hvor han lagde ud med en filmatisering af Dostojevskis “Forbrydelse og straf”. Intet mindre. Han er også manden bag de udsyrede tundra-rockere i “Leningrad Cowboys”, og han har gennem karrieren haft blikket rettet skarpt og ofte galgenhumoristisk mod samfundets udstødte. “Miraklet i Le Havre” er klassisk Kaurismäki med lige dele 50’er-nostalgi, rock’n’roll og rendyrket humanisme. Som noget nyt er handlingen dog denne gang henlagt til Frankrig.
Det er en simpel, men ikke desto mindre opslugende og socialt engageret historie, Aki Kaurismäki serverer i “Miraklet i Le Havre”. Dialogen er, som altid, holdt på det minimale. Yderst få ord udveksles mellem Marcel og Idrissa, men alligevel fornemmer man et stærkt bånd imellem de to ulige karakterer. Og når der endelig tales, er dialogen skåret så skarpt og vittigt, at man frydes. Idrissa kalder respektfuldt Marcel for Monsieur, men det vil Marcel ikke høre tale om. ”Javel, min general” er Idrissas svar. Det er det nærmeste, man kommer fortiden i Afrika, som han og de andre flygtninge i containeren på havnekajen er på flugt fra.
“Miraklet i Le Havre” er søbet ind i (franske) filmreferencer, uden at det dog på noget tidspunkt virker overdrevet eller studentikost (Kaurismäki har trods alt også rundet de 50 år). Alene ved at placere filmens handling i Le Havre vil Marcel Carné-klassikeren “Tågernes Kaj” (1938) spøge i baggrunden. Og så er det vel heller ikke helt tilfældigt, at Marcel hedder Marcel, eller at Arletty hedder Arletty (efter den elskede, franske skuespillerinde fra selvsamme Carnés “Parardisets børn”) for den sags skyld. Kaurismäki fremmaner også på elegant vis Jean-Pierre Melvilles gangsterunivers allerede fra filmens første scene, hvor Marcel pudser sko på en fordækt, trenchcoatbærende type, alt imens de iagttages af mænd iført karakteristiske, melvilleske borsalinohatte og solbriller. Selv den franske nybølge får lige et let på hatten i form af en mikroskopisk birolle til Truffauts foretrukne Jean-Pierre Léaud.
Der er ikke som sådan noget nyt under solen i denne 16. spillefilm fra Finlands fineste filmeksportør. Som altid leverer Kaurismäki uovertruffen, visuel nydelse i form af sit sirligt konstruerede, nostalgiske univers. Humoren er sort og besk som snurrekaffe, og kærligheden til samfundets outsidere er ubegrænset. “Miraklet i Le Havre” er en eventyrfortælling lavet med en dreven hånd og et bankende, varmt (film)hjerte, og Kaurismäkis film kommer såre sikkert i havn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet