Miraklet i Lourdes
Udgivet 8. dec 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Mirakler og helbredelser er på mange måder en ukomfortabel størrelse. Hvis Gud vælger at helbrede den ene, hvorfor svigter han så den anden, og hvordan skelner man overhovedet mellem, hvad der er guddommelig indgriben, og hvad der blot er et af de sjældne medicinske under?
Dermed er der lagt op til en grovkornet satire, men filmen styrer behændigt udenom den komplette udlevering af mirakel-industrien, der ellers ligger for hånden, og undgår derfor også at blive usympatisk nedladende over for de arme mennesker, man dårligt kan fortænke i at gribe efter ethvert halmstrå. Observationerne er imidlertid alligevel ganske bidende, og vi bemærker hurtigt de sociale spilleregler, hvor opdelingen mellem de raske og de syge er massiv. De unge kvindelige hjælperne kører rundt med rullestolene, men er mere optaget af at flirte med soldaterne, mens de lidende holder kritisk øje med hinanden og overvejer, hvem der mon er mest værdig til at modtage Guds frelsende hånd.
Jessica Hausner har både skrevet og stået bag kameraet, og hun forsyner filmen med en smuk billedside, hvor farverne for det meste er holdt i kølige toner. Kameraet bevæger sig sjældent og kun meget behersket, og for det meste ser vi begivenhederne i en armslængde fra hovedpersonerne. Selve miraklet er totalt underspillet i sin udførsel, hvilket helt bevidst også efterlader én i tvivl om, hvorvidt det nu også er guddommelig indgriben eller ej, vi er vidne til. Hausner giver filmen en intellektuel udformning ikke ulige en Luis Buñuel-film, hvor ideer illustreres gennem handlingen, og hvor den sparsomme dialog antyder de overordnede problemstillinger.
Filmens tone er strengt kontrolleret og beretningen stramt fortalt, men den noget firkantede udførsel er imidlertid også lidt en hæmsko, der gør den mere stiv end nødvendigt. Ligeledes bliver dens personer aldrig rigtig til mere end et par adfærdstræk, hvilket måske også er hensigten. Der opfordres mere til hjerneaktivitet end til nogen følelsesmæssig reaktion, og filmens tvetydige udformning giver plads til egen refleksion. Det er let at tro, at folk vil tolke den vidt forskelligt. På mig virkede den først og fremmest som en tankevækkende satire af et smagløst koncept, men hvem ved? I øjnene på den rette vil den måske snarere fremstå som en reklame for Lourdes mirakelmageri.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet