Miraklet ved Skt. Anna
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 12. apr 2009 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Spike Lee har altid været en kontroversiel figur. Den afroamerikanske filmmager har en helt særlig evne til at provokere og skabe iøjefaldende overskrifter med sine ofte grænseoverskridende film, som undertiden giver både de diskriminerende og konservative kræfter i Amerika et tiltrængt stød, samt sine vovede udtalelser i pressen – såsom da han for nylig nedsablede Clint Eastwood, fordi Lee mente, der ikke var nok sorte soldater i Eastwoods krigsfilm… Så det allersidste, man forventer af Lee, er en så traditionel og ordinær film som krigsfilmen “Miraklet ved Skt. Anna”.
Den ene officer, Train, har travlt med at pleje den bitte, traumatiserede knægt Angelo, som har overlevet et forfærdeligt massemord. De andre soldater – Stamps, Bishop og Hector – får tiden til at gå med at savle over adskillige af de lokale kvinder, med at spekulere over kollegaernes ankomst, med at forberede sig på en tysk invasion og med ophidsede diskussioner med den italienske modstandsbevægelse, som muligvis er blevet infiltreret af en forræder. Vi følger også en række tyske infanterister og officerer, flere italienske civile samt en gruppe amerikanere, der befinder sig uden for krigszonen. Lee slår simpelthen alt for mange brød op, også selvom man skulle tro, at en spillelængde på 160 minutter ville give ham tilstrækkelig tid til at bage dem alle.
Scener som de to sidstnævnte er klassisk Spike Lee, der sætter spot på det had, der tvinger både individer og nationer i totterne på hinanden på grund af hudfarve og modstridende ideologier. Men Lees pointer drukner desværre ofte i virvaret. Og det er først næsten helt til sidst, at “Miraklet ved Skt. Anna” opnår den emotionelle slagkraft, den har savnet indtil da. Filmen er til gengæld en flot produktion, der tydeligvis har kostet nogle gysser. Man kan ikke sætte en finger på Matthew Libatiques fantastiske fotografering, og Lees faste samarbejdspartner, komponisten Terence Blanchard, har tilføjet endnu et glimrende score til sit respektable CV. Indimellem virker Blanchards storladne musik dog en anelse malplaceret.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1 (omslaget hævder fejlagtigt, at filmen præsenteres i billedforholdet 1.78:1). Transferet er næsten perfekt. Der er fåtallige bløde skud, og digital støj optræder i nogle af de mørkeste scener, hvor transferet har svært ved at behandle grynet, men ellers ser “Miraklet ved. Skt. Anna” fantastisk ud. Både kontrasten og farvegengivelsen er upåklagelig, og hverken utilsigtet snavs eller edge-enhancement forekommer. Og igennem hovedparten af filmen er billedet knivskarpt.
Diskens DTS-HD Master Audio 5.1-mix er også fremragende. Under de fåtallige krigsscener flyver kuglerne om ørerne på lytteren. Der er effektive panoreringer i hobetal, og subwooferen forvandler sig til enhver underbos værste mareridt. Replikkerne kommer immervæk klart og tydeligt igennem, og Blanchards musik folder sig ud via samtlige højtalere, men overdøver aldrig lydsidens andre komponenter. Støj forekommer desuden aldrig. Lidt mere aktivitet under de mere stilfærdige scener havde dog været velkommen – den auditive atmosfære er til tider en anelse stillestående.
Intet ekstramateriale medfølger.
Spike Lees seneste film burde og kunne have været den forsinkede cadeau til 2. verdenskrigs oversete sorte soldater, som de fortjente. Men i stedet har Lee blot produceret en alt, alt for lang og rodet krigsfilm, der sandsynligvis kun er af interesse for instruktørens største fans. Mis. Labels første danske Blu-ray-udgivelse er slet ikke så tosset – både transferet og lydsporet imponerer, men manglen på ekstramateriale er dog trist.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet