Møllehave – Hellere forrykt end forgæves
Udgivet 3. jan 2018 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Nogle mennesker kan læse op af telefonbogen og gøre det spændende at lytte til. Et prædikat, man godt kan sætte på Johannes Møllehave, hvis man altså så bort fra, at han slet ikke behøver nogen bog. Mandens hjerne er sit eget litterære opslagsværk, en ustoppelig kilde af referencer til venner og digterkolleger som Halfdan Rasmussen, Storm P og Benny Andersen. Det får man endnu engang bekræftet i Peter Klitgaards loyale og ret tilbagelænede portræt. En konventionel gang ’talking head' om og med det ultimative snakkehoved.
Og tilmed en interessant udvikling for en mand, der på mange måder er en direkte kanal til andres ord. Både de fra ham den store deroppe og så alle de vers og digtstrofer, han lirer af med en selvfølgelighed, som vi andre vel kun kan nærme os, når det gælder national- eller fødselsdagssangen. Det er en film om Johannes Møllehave, men det er immervæk også en fortælling om Halfdan Rasmussen, Søren Kierkegaard, H.C. Andersen og Storm P. Det er, som om Klitgaard ikke engang behøver spørge, vi ender før eller siden ved et ‘fremragende citat’, der lige netop ‘siger det så godt’, alt det om livet, døden og frikvarteret ind i mellem.
Det ender med at være det eneste egentlige kritikpunkt, at man kan opnå en følelse af ‘Nå jah’. Den indbyggede velsignelse og forbandelse ved Møllehave er, at han er ærlig og lattermild og gavmild, men jo altså altid har været det. På den måde er det svært at pege på, hvad “Møllehave – Hellere forrykt end forgæves” byder på af nyt. Den er lidt som en hyggelig digtsamling, der side efter side stikker nogle gode ord ud, men ikke er helt overbevist (og overbevisende om), hvad de skal sige. Enkelte gange sker det dog, at filmversionen af Møllehave viser noget, som bøgerne ikke kan. Fx optagelsen af en reklame for briller, hvor bureauets smarte drenge panisk leder efter en passende grimasse, mens salgsobjektet snakker og snakker. På ti hyleskægge sekunder er branding, strategi og jagten på det helt rigtige stel kørt fuldstændig over af digterpræstens motormund.
En gang imellem er det rart med en dokumentar, man ikke behøver diskutere bagefter. Eller som i hvert fald mætter behovet for flere ord eller god meningsfuld konversation. Johannes Møllehave kan stadig tale for to, tre og hundrede, og det er langt hen ad vejen berigende og belevent, men også en smule belastende. Peter Klitgaard lægger kamera til, omend det snildt kunne have været en mikrofon.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet