Moonlight

InstruktionBarry Jenkins

MedvirkendeMahershala Ali, Shariff Earp, Naomie Harris

Længde111 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen09/02/2017


Anmeldelse

Moonlight

5 6
Kærlighed i måneskin

Det her er ikke en problemfilm. Og det selv om “Moonlight” handler om sorte homoseksuelle i et narkomiljø et sted ved havet i Miami. Jo jo, der er problemer for Chiron med en narkoluder af en enlig mor og voldelig mobning i skolegården, fordi han er anderledes. Men problemerne er underordnet den første, store kærlighed. Den, du aldrig glemmer.

På den måde er “Moonlight” egentlig helt umulig på papir. Det er “Gummi Tarzan” og sæson 3 af “Skam”, der udspiller sig i et “The Wire”-miljø. Det er Mahershala Ali, der til tonerne af Kendrick Lamars “Every Nigger is a Star” ankommer som pusherkonge for at kontrollere, at salget går, som det skal. Han bliver en Otto Brandenburg for den klejne Chiron med øgenavnet Little, der godt ved, at han er anderledes. Præcis som hans misbrugende og misbrugte mor ved det. Hun kan ikke passe på Little – hvis skyld er det?

Det handler det også om her i det første ud af tre kapitler af “Moonlight”. Naomie Harris som narko-mor er ikke i tvivl. Pusherkongen anklager hende for ikke at passe på Little. Men hvem er det lige, der sælger de stoffer, som gør hende ude af stand til at være en god mor? Ansvaret går i ring. I et kredsløb fra stoffer til dårlig barndom til en pusher-karriere, som Little vokser op til i sidste kapitel, da han skifter Little-navnet ud med Black. Den omgang arv/miljø-diskussion mestrer “Moonlight” også.

Det er dog i sit midterste kapitel, at “Moonlight” skinner mest og bedst. Det er ikke navngivet med et øgenavn – Little eller Black – men hedder bare Chiron. Det er her, at drengen, vi følger fra barn til voksen, er mest sig selv. Det er her, at spinkle Chiron på en strand i måneskin mister sin mødom med et håndjob fra Kevin. ’Undskyld', siger Chiron nærmest skræmt. ’Hvad har du at undskylde for?' svarer Kevin og tørrer hånden med sæd af i sandet. Det er lige så kærligt romantisk, som da Even kyssede Isak i svimmingpoolen. Også uden skam.

Men i “Moonlight” er problemerne trods alt større end på et gymnasium i middelklassens Norge. Her er det vanskeligere at følge sin inderste natur som Chiron, når dit miljø peger i retning af en karriere med narko og gold grillz. Fordi du ikke har oplevet andet, når du kom hjem fra skole, hvor mor var høj med en betalende kunde på det aflåste værelse. Her kan end ikke Otto Brandenburg hjælpe dig.

Alligevel insisterer “Moonlight” på aldrig at blive en problemfilm. Selv i det sidste sorte kapitel handler det om den første, store kærlighed. Om mindet om den aften i måneskin. Der er arv og miljø underordnet kærligheden. Derfor er “Moonlight” sådan en, jeg ikke lige glemmer med det samme.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Filmen er et portræt af en ung mand, der vokser op i et af Miamis hårdere belastede kvarterer. Chirons kamp for at finde sin plads i tilværelsen formes af de mennesker, han møder, og de øjeblikke, han gennemlever. Vold og stofmisbrug hører til dagens orden, men i forgrunden er der også ømhed, gribende menneskelige relationer og bryderier med den seksuelle identitet.