Mordet i Orientekspressen (2017)
Udgivet 22. nov 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg hader krimi. Jeg har nemlig genren mistænkt for at have slået alle de andre genrer ihjel. Eller publikums evne til at se de andre som andet end krimi, hvor slutningen altid er det vigtigste. Den må naturligvis ikke afsløres. Det ville være en spoiler. Men kun i krimi, hvor hvem altid er vigtigere end hvordan. Krimien har smittet verden med hysterisk spoilersyge. Alle ser den, alle frygter den. Men en god film er altså meget mere end slutningens hvem. Det var med det motiv, jeg så “Mordet i Orientekspressen”. Jeg overlevede.
Det er Branagh, der selv har limet det gråflotte overskæg på overlæben i rollen som Hercule Poirot. Det sidder skævt i et par scener, hvilket er ironisk, fordi Poirot er kendt som perfektionist. I åbningsscenen forkaster han to blødkogte æg. De er ellers perfekte indeni, kogt efter anvisning. Fire minutter. Men de er ikke ens, måler den pertentlige belgier fra hotelværelset i Istanbul. Han lægger mærke til alt. Også i den næste scene, hvor han skal afgøre, om det er Rabbineren, Imamen eller Præsten, der er tyv. Det er ikke en vits, hvilket Poirot selvironisk gør opmærksom på. Det er bare sådan, at Agatha Christie overkrimier sine legendariske krimier.
Det er svært at gætte, fordi der ikke vanen tro er én overcastet skuespiller i en ubetydelig rolle. Sådan kan man ellers altid regne skurken ud. Men her er alle de små, mistænkte roller lækkert overcastet. Daisy Ridley, Penélope Cruz, Josh Gad, Michelle Pfeiffer, Willem Dafoe og Judi Dench kan alle være den skyldige. Alle med et motiv. Alle med et alibi. Alle med en løgn, der skylles ned i den dekadente spisevogn med gift i kaffen og en kniv i ryggen. Jeg regnede først sammenhængen ud, da Poirot til slut samler de mistænkte til sidste omgang af dette spil Cluedo. God timing.
“Mordet i Orientekspressen” er åbenlyst skyldig. Det hele handler om hvem. Alligevel dømmer jeg ikke den her opdaterede Tour de Christie så hårdt. For på whodunnit-turen frem mod opklaringen sniger Branagh subtile betragtninger ind om race, hævn og skyld, som ikke kan spoiles. Derfor overlevede jeg “Mordet i Orientekspressen”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet