Mr. Holmes
Udgivet 19. apr 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er helt enkelt. Ja, nærmest elementært, min kære læser. Mesterdetektiven med jagthatten på hovedet og en rygende pibe i munden mangler at opklare én sidste sag, inden han endeligt kan sige stop. Problemet for Sherlock er blot, at han ikke kan huske en skid. Han er blevet 93 år gammel og næsten senil. Og så går han i øvrigt hverken med hat eller ryger på pibe i denne pensionist-sidste sag for Mr. Holmes.
McKellen er godmodigt Gandalf-gammel i rollen. Han taler som verdens mest lune og drilske morfar. Det er 35 år siden, at den her Sherlock gik på pension. Han er langt fra så kæk som Benedict Cumberbatchs udgave eller så action-vild som Robert Downeys. For det er svært at opretholde sit image som verdens bedste detektiv, når de små grå senilt er begyndt at smuldre. Alligevel kan han ikke få fred, før en sidste sag er opklaret.
Men det er ikke et smart “Memento”-plot med afsluttende what the fuck, som Holmes her forsøger at huske. Det er mere modent. Ordentligt. Og pænt. Det handler mere om at glemme end om at huske. Om at selv den største mesterdetektiv ender som en senil gamling, når de sidste timer nærmer sig. Som Ghita Nørby i efterårets “Nøgle hus spejl”. Hun kunne heller ikke huske en skid til sidst. Men det handler ikke kun om at forsøge at huske det glemte. Men også at blive husket. Man kan blive husket som en fiktionshelt fra bøgerne eller som en mand, der gjorde en god gerning for sin fattige husholderske og hendes søn.
Jeg ville ikke selv begynde med “Mr. Holmes”. Måske først grave tilbage til de klassiske med Basil Rathbone fra 1940’erne. Eller Billy Wilders mere vovede “Sherlock Holmes’ privatliv” fra 1970. Men som den voksne afrunding på manden, der løste mysteriet om Baskervilles hund, så er “Mr. Holmes” en sikker sag. Ganske elementært.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet