München
Udgivet 25. jan 2006 | Af: The Insider | Set i biografen
Filmen er baseret på bogen “Vengeance” – hævn, hvilket præcist er, hvad filmen handler om. Nogle ville måske mene, at gengældelse eller retfærdighed var mere passende udtryk. Bogen er baseret på agent Yuval Avivs fortælling om sine oplevelser som hemmelig agent for den israelske regering. I filmen, såvel som i bogen, går Yuval under navnet Avner, og han bliver spillet med stærk overbevisning og rørende emotionel intensitet af Eric Bana. Efter mordene på 11 israelske sportsudøvere under OL 1972 i München bliver Avner tilkaldt for at give terroristerne en ordentlig lærestreg. Han får fat i fire andre specialister, som sammen udgør en henrettelsesbande, hvis mål ikke blot er at likvidere planlæggerne af München-massakren, men også sende et klart signal til enhver aktiv eller potentiel terrorist: vi kommer efter jer.
Diskussioner om den stadige landekonflikt, anger og moral er selvskreven i filmen. Ellers ville al sympati og realisme hurtigt være fordampet. Men disse diskussioner synes nogle gange lettere henkastet. Noget som skal fylde tiden ud imellem de mange rejser og drab. Enorme problemstillinger og komplekse dilemmaer bliver debatteret på velskreven men lettere forhastet vis. Men lad det være sagt – de menneskelige diskussioner i “München” dukker oftest op på en naturlig facon, og det velkonstruerede manuskript af Tony Kushner (“Angels in America”) og Oscar-belønnede Eric Roth (“The Insider”) illustrerer på fantastisk vis håbløsheden, der truer med at fastholde de to nationer ved forhandlingsbordet og aldrig ringe ud til frikvarter. Begge sider får ørenlyd såvel som lussinger. Men filmen er intelligent nok til ikke at tage side i en konflikt, hvor begge parter har travlt med at hælde benzin på bålet. Som Roger Ebert så flot formulerede det i sin “München”-anmeldelse: Ved at tage ingen sider har Spielberg taget begge sider.
Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet