Når noget slutter
Udgivet 28. jun 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Jo pænere facade jo mørkere kælder. Vi er blevet vant til, at der ligger noget og ulmer under overfladen i selv de pæneste hjem. Ledt an af lige dele overdrevne Hollywood-plots og mere virkelighedsnære (ikke nødvendigvis meget mere), ugebladsartikler om de semikendtes fald fra lave tinder. Derfor er det overraskende ved “Når noget slutter” ikke, at de der ordentlige britiske mennesker har noget at skjule. Det har vi ligesom regnet ud. Det chokerende er, hvor ubarmhjertig den er. Nærmest ædende ond.
Hele oplægget er set før. Træmanden, der bliver rusket igennem af en stemme fra sit gamle liv og får en mulighed for at leve på ny. Man skal ikke længere tilbage end “45 år” for at få både chokerende breve og Charlotte Rampling. Men “Når noget slutter” går sin egen vej. For Tony gennemgår ikke den store, flotte udvikling, den opblomstring af livskraft, som tit tegner plottet i den her slags film. Der er snarere tale om en afvikling af ham som seriøst og sympatisk menneske. Hans bondeanger og halvhjertede forsøg på forsoning har svært ved at dække over det egentlige mål: hans egen sjælefred. Og i den bevægelse fryser han fast med et stift smil. Som på et fotografi fra et af de svinedyre Leica-kameraer, som han snobber for.
Tony er den utroværdige fortæller, der er så hundesvær at overføre fra bog til film, men Broadbent får virkelig gjort ham svær at lure. Ret lun og tiltalende, men også møvende og egoistisk som kun gamle, selvretfærdige mænd kan være det. Batra overlader det meste til Tony og gør Charlotte Rampling til et kort bekendtskab. Isdronning i fornuftigt fodtøj, spillet lidt på rutinen. Endnu mere mærkelig er Emily Mortimers minimale medvirken. På grænsen til en cameo. Til gengæld er Harriet Walter som ekskonen Margaret stærkt seværdig, især hendes hudfletning af Tonys afgrunde af dumhed. I det hele taget er der mest at hente i skænderierne og de sarkastiske svidere. Det dybe venskab mellem Adrian og Tony bliver i hvert fald aldrig så tydeligt, som det efterfølgende had.
“Når noget slutter” er ikke i fuldkommen balance. Der er svage sider som den rutineprægede opstilling af engelsk kostskoleliv og de yngre udgaver af hovedpersonerne, som ikke får alvor bliver vedkommende. Det opvejes dog til fulde af Jim Broadbents smidige skift mellem hyggelig nissefar og afstumpet idiot. At han kan være mest det sidste og alligevel holde min sympati (næsten) hele vejen, er imponerende. Det er ondskab under overfladen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet