Nat på museet
Udgivet 8. feb 2007 | Af: filmz-Flaming Homer | Set i biografen
Det nye arbejde viser sig dog at være en større udfordring end ventet, for det er vist de færreste museumsvagter, som bliver udsat for, at museets “beboere” kommer til live i nattetimerne. Museet er selvfølgelig forbandet. Nogen bedre forklaring end det får vi ikke, og i det skrupskøre univers, der venter, behøver vi det egentlig heller ikke. Som “Jumanji” på steroider vågner alt udstillet lige fra tyrannosaurussskelettet i foyeren til Attila-mannequinen mirakuløst op til dåd, når mørket falder på. Kun den barnlige fantasi sætter grænser for det vanvittige, fortryllende kaos der følger. Allieret med en voksudgave af Teddy Roosevelt må Larry bl.a. kæmpe mod romerske miniaturelegioner og tissetrængende småaber for at bevare jobbet og ikke mindst troen på sig selv.
Takket være gode skuespillere kan filmen glimtvis også opvise uhyre underholdende dialogudvekslinger og klassisk slapstick. Owen Wilson som miniaturecowboyen Jedidiah og Steve Coogan som miniatureromeren Octavius er umulige at stå for, specielt når de mundhugges indbyrdes, og dialogen har så absolut sine øjeblikke.
Bedre bliver det ikke af, at hele optakten til Larrys ansættelse, foranlediget af sønnens manglende tiltro til sin far, virker som en klodset katalysator påklistret blot for at lede frem til filmens langt mere underholdende scener i museet. Ligeledes synes Carla Guginos tilstedeværelse i rollen som den potentielle kærlighedsinteresse primært motiveret af, at der indenfor komediegenren oftest optræder en sådan. Og resultatet er, at hun ikke gør meget mere væsen af sig end en køn kransekagefigur. Således fremstår filmen, som ellers forsøger at være skrupskør, alt for skematisk opbygget.
“Nat på museet” sprudler med vidunderligt barnlige indfald, når den blander gedigen humor, en til tider afsindig dialog og et vellykket visuelt vanvid hvor dinosaurer, miniaturefigurer og mannequiner kæmper for dominans i museets marmorbeklædte gange. Desværre tynges filmen af det hollywoodske behov for ganske uopfindsomt at moralisere i stedet for at stå ved sin eksistensberettigelse som en komplet afsindig komedie.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet