Nocturnal Animals
Udgivet 4. jan 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
2017 begynder godt. Og ikke nødvendigvis med stort rabalder. “Nocturnal Animals” sniger sig ind på sin tilskuer, lidt som bogen, den deler titel med, sniger sig ind i Amy Adams’ hjem, liv og sjæl. Afsendt af Jake Gyllenhaal skaber den et forrygende dobbeltplot, der overlegent veksler mellem ørkenstøvet hævnhistorie og kølig L.A.-noir. En fortælling om at fortælle, hvor instruktør Tom Ford aldrig mister overblikket, men sikkert løfter det ene slør efter det andet med en nærmest voyeuristisk fryd.
De forskellige plottråde snor sig så meget, at det muligvis ser overfyldt og forceret ud på skrift. På film fungerer historien om en kvinde, der hjemsøges af sin eksmands bog. Og mere til. Den primære årsag er Amy Adams, der er magnetisk centrum, skiftevis vækkende vores sympati og vores afsky. Den hårde kunstkvinde med hypersuccesfulde ferniseringer og ballondyr af Koon i egen baghave samt en mand, der nærmest har glemt, hvad hun hedder. Trine Dyrholm kan godt pakke sine nedarvede DR-skænderier om papmaché sammen, når Ford, tydeligt hjemmevant, skildrer de overfladiske middagsselskaber hos Californiens pilleslugende it-crowd.
Det er ondere, mørkere og mere David Lynch end Fords første, “A Single Man”. Men mange af temaerne går igen. Ensomheden i millionbyen, at blive afskåret fra den, man elsker, at være sublimt dygtig, men hade alt, hvad man gør. Jeg skal ikke kunne sige, om det er følelser, der deles af den fejrede modeskaber, som bare lige sådan skiftede spor til anerkendt filminstruktør. Men det er bemærkelsesværdigt, hvor djævelsk præcist Ford får smækket sine filmmodeller ind i et både troværdigt og dybt urovækkende maleri af et sort, sort Amerika.
Jeg har ikke engang nævnt Michael Shannon som manisk politibetjent, Laura Linneys mor fra helvede eller de byger af sarkastiske oneliners, som Ford på en eller anden måde har fået plads til i sin nihilistiske thriller. Der er så meget fantastisk at se på i “Nocturnal Animals”, at det ikke burde hænge sammen, men se bare. Eller kig væk. Ford har iscenesat Austin Wrights roman som en film så grum og ubehagelig, at det ville være på grænsen til selvpineri at se den to gange. Men det er lige dét, mit voyeuristiske hjerte har lyst til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet