New Year's Eve

InstruktionGarry Marshall

MedvirkendeAshton Kutcher, Robert De Niro, Josh Duhamel, Sofía Vergara, Katherine Heigl, Zac Efron, Abigail Breslin, Jessica Biel, Carla Gugino, Lea Michele, Sara Paxton, Sarah Jessica Parker, Michelle Pfeiffer, Alyssa Milano, Hilary Swank

Længde118 min

GenreKomedie, Romantik

I biografen08/12/2011

New Year’s Eve

2 6
Et klæbrigt nytår

En ting må man lade Garry Marshall: Han er vanvittigt dygtig til at få hevet ekstremt mange kendte hoveder ind i sine film, og det er ikke mindst imponerende i betragtning af, hvor usandsynligt ringe resultatet ellers bliver gang på gang.

Han gjorde det i “Valentine’s Day”, og eftersom den tilsyneladende gik rent ind hos mange, så gør han det her endnu en gang med “New Year’s Eve”, der er en slags semi-fortsættelse. Blot med den forskel, at det denne gang er nytårsaften, som er omdrejningspunktet for begivenhederne.

Historien, eller hvad vi skal kalde den, består ligesom sidst af et væld af forskellige småfortællinger, der alle har det til fælles, at de på en eller anden måde kommer til at hænge sammen – om ikke andet så blot ved, at personernes veje kortvarigt krydser hinanden på et eller andet tidspunkt, så vi kan føle, at der er en større sammenhæng i det hele. Selvom nogle af skuespillene går igen, er selve persongalleriet nyt, om end nogle af historierne mere eller mindre er præcis de samme. Hvor der sidst var en person, der ikke kunne udstå valentinsdag, er der denne gang en, der ikke kan døje nytårsaften osv.

Ligesom sidst er også denne film proppet med små fortællinger af velkendte klicheer, der allerede er blevet anvendt til hudløshed i film og tv-serier. Ashton Kutcher er fyren, der ufrivilligt kommer til at tilbringe dagen sammen med en ukendt pige, da elevatoren går i stå, og ikke særligt overraskende bliver umiddelbar modvilje snart erstattet af romantiske impulser. Katherine Heigl spiller en stresset restauratør – der dog besynderligt nok aldrig lader til at have særlig travlt – som møder en eks i form af Jon Bon Jovi, der i rollen er blevet tildelt det hårdtrockende navn Jensen (!). Mest pinefuldt er det dog næsten at overvære Robert De Niro i rollen som en aldrende mand, der både er og lyder så frisk, at det nærmest virker som en slags dårlig joke, at han skal forestille at være døende.

Til gengæld har filmen trods alt også et par lyspunkter, og overraskende nok er et af dem Michelle Pheiffer og Zac Efron i en sød beretning om en nedtrykt kvindelig kontorslave og et hjælpsomt cykelbud, som lover at bringe hende livsmodet tilbage ved at opfylde alle hendes nytårsforsætter inden midnat. Det er både en charmerende og kær lille historie, der antyder, at Garry Marshall trods alt engang for meget længe siden stod bag et så hæderligt håndværk som “Pretty Woman”.

Udover det så er der beklageligvis ikke meget charme at finde i “New Year’s Eve”, der takket være sine mange historier gør, at vi aldrig kommer tæt på nogen af personerne. Filmen snøvler sig af sted præcis så forudsigeligt og uspændende, at dens spilletid kommer til at virke mindst dobbelt så lang, som den egentlig er.

Mest bemærkelsesværdig er filmen dog for sine enorme mængder product placement, og ikke mindst den snarlige premiere på “Sherlock Holmes 2 – Skyggespillet” bliver der gentagende gange reklameret for via et billboard, som konstant dukker op i baggrunden. Man må så håbe, at den film bliver et mere behageligt bekendtskab end dette kandiserede sirupsæble.

Vi følger en gruppe singler og par, hvis liv flettes sammen midt i det pulserende New York på årets mest magiske aften. Fra forretningsmanden Sam, der prøver at nå til New York for at møde kvinden, der fortryllede ham for præcis et år siden, over Claire, der har den vigtigste aften i sin karriere som producer på nytårsshowet på Times Square, til den frustrerede Ingrid, der får hjælp af det kække cykelbud Paul til at indfri sine nytårsforsætter.