Nobels testamente
Udgivet 6. jun 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Det lader til, at når en svensk krimi udkommer i dag, så er det blot et spørgsmål om tid, før en filmatisering bliver søsat. Nu er turen kommet til Liza Marklunds bøger om journalisten Annika Bengtzon, der i den grad forstår at opgrave farlige hemmeligheder om både det ene og det andet. Desværre virker den første filmatisering af Marklunds krimieskapader, “Nobels testamente”, som en ren rutinesag for instruktøren Peter Flinth, og som tilskuer sidder man tilbage med en sørgelig fornemmelse af, at filmmagerne var mere interesserede i deres lønchecks end i manuskriptets roste romanforlæg.
Der er mange problemer med dette nyeste skud på den svenske krimistamme, men lad os starte fra en ende af: Først og fremmest er der persongalleriet, som er spækket med stereotype karakterer, der er blottet for personlighed. I rollen som den hårdføre, sandhedssøgende Annika har Malin Crépin heller ikke meget at gøre godt med. Samtlige personer virker mere som små møtrikker i plottets maskineri end mennesker af kød og blod. Med andre ord er det vist lang tid siden, at en filmskaber har tænkt så lidt over sit persongalleri. Trist.
“Nobels testamente” er et temmelig rutinepræget projekt i kølvandet på megasucceser som “Mænd der hader kvinder”. Det er en film, der formentlig havde været bedre tjent med at udkomme direkte på dvd – nøjagtig ligesom de næste fem(!) planlagte kapitler i serien.
Det bedste, man kan sige om “Nobels testamente”, er, at den kæmper en brav kamp. En brav kamp for at blive taget alvorligt, for at være en succesrig krydsning mellem krimi og familiedrama og for at skabe troværdige personer, som kastes ud i spændende situationer… Desværre lykkes ingen af de ting for filmmagerne, og tilbage står altså en film, der virker halvhjertet på alle leder og kanter. Til slut synes Peter Flinth også selv at have mistet interessen i sin film, og han afrunder derfor “Nobels testamente” på en fuldkommen ligegyldig facon, der meget præcist afspejler den manglende interesse, man selv har haft som tilskuer i omtrent 96 minutter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet