Øjnenes hemmelighed (2015)
Udgivet 30. mar 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
1970’ernes Buenos Aires er mere lækkert at se på end Los Angeles få måneder efter terrorangrebet d. 11. september i 2001. Det er det, jeg har lært ved at se den amerikanske genindspilning af Argentinas Oscar-vinder fra 2010, “Øjnenes hemmelighed”. Den amerikanske kopi er dog ingen øjebæ. Slet ikke en tankebæ. For det argentinske hævntema oversættes tænksomt – fra Peróns fasciststyre til Bushs antiterrorstyre. Den evige hævn er et sprog, der tales af alle.
Den eneste egentlige nyskabelse er Julia Roberts’ rolle, der slår to manderoller sammen fra originalen. Hun har mistet sin datter, men er også makker til Chiwetel Ejiofors martrerede hovedperson, som aldrig fik fanget forbryderen. Den ændring kommenteres der fiffigt på, da han kalder hende for et pikhoved. Tak, siger hun. Det er en ære at få kaldt sig et mandligt skældsord. Det kan være ligegyldigt om karakteren er mand eller kvinde. Enig.
For selv om det denne gang ikke er så 70’er-lækkert at se på, så synes jeg faktisk, at den store tanke står mere klart nu. Den konkrete forbrydelse spejles i terroranslaget imod USA. De skyldige skulle fanges og straffes på Guantanamo til evig tid. Men den evige straf gør også, at man ikke selv kommer videre. Straf og soning hænger sammen. Det må også Julia Roberts sande i den hemmelige twist-afslutning. Det, jeg må sande denne anden gang, hvor jeg ser en variant af det samme, er, at det stadig er for proppet en fortælling. Særligt kærlighedsfortællingen imellem Ejiofor og Nicole Kidmans bæverkinder à la botox mangler plads, selv om jeg forstår pointen om, at også kærligheden må vente, når den evige hævn skal jages.
Hemmeligheden er den samme, men udførelsen har ændret sig. Fra øjnene til hovedet. Fra det smukke til det kloge. Og selv om de nu taler engelsk, så minder “Øjnenes hemmelighed” om, at hævn og bearbejdning af forbrydelser – mord såvel som terror – er ens for alle. I alle tider og på alle sprog. Den pointe kan sagtens tåle en gentagelse. Og en genindspilning for den sags skyld.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet