Operation Wedding
Udgivet 19. feb 2018 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvordan ser en terrorist ud? En frihedskæmper? Nok forskelligt fra hollywoodske filmkonventioner, når vi taler virkeligheden? Der er det snarere øjnene, som ser. Silvia Zalmanson og hendes mand, Edward Kuznetsov, blev i 1970’erne og 80’erne verdensberømte i Vesten som heltemodige billeder på Sovjet-regimets undertrykkelse. Fra Kreml lød det ikke overraskende, at man havde anholdt og fængslet nogle farlige, statsundergravende forbrydere. At de først og fremmest var mennesker, forsøger deres datter, Anat Zalmanson-Kusnetsov, at vise i en dokumentar, der langt fra er perfekt, men stadig får de fleste gennemsnitlige familiealbums til at blegne en smule.
For alle de storpolitiske konsekvenser af aktionen bliver alligevel rundet, sådan rundt omkring, og når det lige passer. Der optræder faktisk enormt meget arkivmateriale, især med tanke på den korte spilletid på 63 min, men det er strøet rundt om med løs hånd, der bare understreger følelsen af at Anat Zalmanson-Kuznetsov ikke rigtig gider. Walter Cronkite rapporterer klassisk i 1970, et hyperaktivt russisk indslag fra noget, der ligner 90’erne, som rekonstruerer kapringens detaljer, og Edward Kuznetsov bliver interviewet i sort/hvid, i grynede farver og i BBC radio. Sådan cirka i går.
Det er synd, for hendes forældre er hver især fascinerende. Edward Kuznetsov fremstår som en fysisk slidt, men karismatisk intellektuel, fuld af den trodsige galgenhumor som kun folk, der har set indersiden af Sovjet, kan mønstre. Og Silvia Zalmansons milde smil gemmer på en helt ubrydelig styrke, en ‘nå ja’-mentalitet ikke engang Gulag har kunnet knække. Nærmest tværtimod. Der er især gode scener af mor og datter på besøg i Moskva, en lille teaser af, hvor meget bedre en fokuseret udgave af “Operation Wedding” kunne være. I Gulag-museet bryder Anat sammen over de usle forhold, mens Silvia viser, hvordan hun dansede under sine gårdture. Uden ord eller musik, en af de mest rørende dansescener på film længe set.
Det er ikke dumt at vise den menneskelige bagside, de allerhelvedes pinsler, der ligger til grund for historiens store øjeblikke. Men “Operation Wedding” er et ujævnt forsøg fra Anat Zalmanson-Kuznetsov, der ikke rigtig kan beslutte, om hun vil igen-igen-igen-fortælle eller tage sit eget greb om (verdens)historien. Resultatet bliver en rodet vaklen mellem rå øjenvidneberetning, hyldestkor og åben familieterapi. Men sådan er det med forældre. De er altid både helte og skurke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet