Oslo, 31. august
Udgivet 26. okt 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
“Ensom narkoman driver rundt i Oslo en sen augustdag.” Sådan firkantet opsummeret er dét, hvad norske Joachim Triers enkle, nærmest minimalistiske “Oslo, 31. august” handler om. Krydret med filosofiske udskejelser omkring kærlighedens væsen, skønne billeder af byen og den særlige, nordiske melankoli smyger filmen sig som en sort kat om benet på én. Bestemt en værdig opfølger til instruktørens kritikerroste debut “Reprise”.
På midlertidig udgang drager han derfor mod Oslo, hvor han inden samtalen opsøger en gammel ven. De sludrer, går en tur i parken og taler oprigtige alvorsord med hinanden. Anders fortæller om sit tungsind, vennen om tosomhedens trummerum. De skilles. Jobsamtalen afspores, da redaktøren vil vide, hvad Anders har lavet siden 2005: ”Jeg har været narkoman” lyder det hudløst ærlige svar, hvorpå Anders forlader kontoret. Fristet driver han således rundt i Oslo på må og få. Forsøger desperat at få fat på eks’en, fester, driver videre. Hvad skal det ende med, spørger han sig selv. Og vi ligeså.
Fortællingen hos Trier er imidlertid meget løsere og mere hverdagsagtig end hos Malle. Og bestemt ikke uden humor. Mangt og meget forbliver uvist og tåget, og stemningen er af et stream of consciousness-tilsnit – som en doven sensommerdag, hvor man bare følger livets puls og sine egne impulser. En dag, hvor både alt og intet egentlig sker. Men hvor stemningen nok synes mesterligt formidlet af Trier, skurrer det dog en anelse i dialogen, der virker nærmest overlæsset med intertekstuelle litteraturreferencer. Her smager det desværre lidt rigeligt af, at instruktøren først og fremmest laver film for sig selv og sine nærmeste, überintellektuelle artsfæller, der også nikker med på indforståede Adorno-jokes og sjældent indleder samtaler med nogen uden for universitetsmiljøet. Men det er også det eneste malurt, der skal dryppes i bægeret herfra.
Anders’ deroute i ordinære Oslo sætter sig sine spor i én. Helt uden fordømmelse portrætterer Trier på medrivende vis et tilsyneladende fornuftigt og veluddannet menneske, der tilfældigvis også er narkoman. For det holder man ikke op med at være, bare fordi man har været på behandlingshjem og er clean. Gennem hele filmen holder man vejret med Anders. Med hjertet i halsen og knudret mave bliver man ved med at håbe på, at han kan holde sig på dydens rene sti. At livet ikke lokker for meget. Det er oprigtig suspense, der langsomt sniger sig ind på én, mens melankolien gennemvæder Oslos solbeskinnede gader.
Se også: Filmz TV: Interview med “Oslo 31. august”-instruktøren Joachim Trier
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet