Otto er et næsehorn
Udgivet 6. feb 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
1972. Da udgav Ole Lund Kirkegaard sin 5. børnebog: “Otto er et næsehorn”. Forinden havde han skabt magiske og realistiske universer rundt om sine opspundne barnestjerner i “Hodja fra Pjort” og “Orla Frøsnapper”, der begge er filmatiseret sidenhen. I 1983 kom den første filmatisering af Otto-historien. En live action-film instrueret af Rumle Hammerich. Her i 2013, omtrent 40 år efter bogudgivelsen, kommer nu den animerede udgave – og uden at negligere, hvad Hammerichs 1983-udgave af historien kan, så inviterer instruktørerne Kenneth Kainz og Erik Schmidt ikke bare børnene, men også de voksne ind i et univers i børnehøjde.
I et Postmand Per-lignende univers med bygninger, der tangerer den tyske ekspressionisme fra 1920’erne, inviterer filmen barnlige sjæle i alle aldre indenfor. Den visuelle side er simpel, og måske er den netop derfor så dragende – for de mindste såvel som for de største.
En stor anke mod filmen og dens teknikere er dog, at den “brune” dagligdag godt kan blive lidt for brun i bogstavelig forstand, og farveskalaen i filmen gør den en smule mørk. Nogle vil mangle de opmærksomhedsfangende “Fisher Price”-farver – særligt hvis filmen bliver set i 3D. Det snævre fokusområde for 3D-effekten gør det til tider svært at fornemme rummet, når det er så dunkelt. Endvidere er filmens humoristiske one-liners nok et par år for sent på den. Den charmerende Fru Flinth, der altid hører forkert, og børnenes bemærkninger, såsom ”det siger min far selv”, falder tit lidt ved siden af.
Det dukkeagtige univers, som de fleste kender fra Postmand Pers tid og formforvrængningerne fra den tyske ekspressionisme, er ganske enkelt lækkert udført. Man føler nærmest, at hvis hænderne blot bliver rakt en smule ud mod lærredet, så kan man røre figurerne og flytte lidt rundt på møblerne i universet. Det føles (ind)dragende og kan i sig selv underholde de voksne, der bliver forsømt lidt på humor-fronten. Der er flere dialogscener, der umiddelbart ser ud til at være lavet for at underholde de voksne lidt, men flere af dem falder lidt igennem. Til gengæld vil en 12-årig formentlig finde dem hylende morsomme, og man kan grue for, at de efter filmen vil gentage adskillige af dem i flere uger efter.
Hvad 3D-teknikken angår, så bidrager den ikke med det store, og det virker ikke til, at der decideret er blevet “tænkt i 3D” under filmens tilblivelse. Men den vigtigste indsigelse på billedsiden er imidlertid, at det såkaldte “gule næsehorn” absolut ikke er gult. Det er altså sådan en karry/lime-agtig, grønlig farve. Kald mig farveblind, men det er det altså.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet