Panserkrydseren Potemkin
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 28. sep 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvem spiller hovedrollen? Det filmspørgsmål stilles ofte. Vi er interesserede i eneren, individet. Den, der driver handlingen frem. En tankegang, der både er liberal og egoistisk, mente et par fyre ved navn Lenin og Trotskij for snart en del år siden. Derfor var der ingen hovedperson, da kommunismen sejlede ud med propagandafilmen “Panserkrydseren Potemkin” tilbage i 1925. Folket var én kollektiv hovedrolle i en film, der skulle retfærdiggøre, at Zar Nikolaj 2. i 1918 var blevet et hoved kortere.
På den måde har en næsten 100 år gammel film stadig stor værdi i dag. For der er ikke langt fra Potemkins matroser, der begår mytteri, fordi der er orme i kødet, til Donald Trumps vrede, hvide rednecks, som er blevet fucked af finanskrisen. I begge tilfælde melder eliten pas – det er jeres eget problem. Det er magten hos de mange vrede, som “Potemkin” havde og stadig har blik for. Og hvad de mange kan gøre ved de få i toppen, hvis ikke der kommer ormefrit kød på menuen.
Der er masser nyttig filmhistorie at se på i “Potemkin”. Sergej Eisensteins montage-teknikker, der gjorde Hitchcocks “Psycho”-mord muligt, er rytmisk epokegørende. Og baby i barnevogn på Odessas stejle trapper er blevet mindet igen og igen af andre – lige fra Brian De Palma til Terry Gilliam har hyldet den scene, som i stumfilms-mindeværdighed nok kun blev overgået af Chaplins støvle-suppe samme år i “Guldfeber.
Jeg foretrækker selv Chaplin og “Guldfeber” over Eisensteins kollektive hovedperson. Jeg er nok både egoist og liberal, for jeg fortrækker nu engang én hovedperson, som jeg kan følge, heppe på eller hade. Og Ruslands hovedperson mistede netop det, sit hoved, i 1918, hvilket var entydigt godt, siger “Panserkrydseren Potemkin”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet