Patriarken
Udgivet 16. aug 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der er de senere år sket en opblomstring af new zealandske film, der giver indtryk af et paradis, som et frodigt Australien uden kryb, men med skægt hyggelige småsærlinge og får. Masser af får. Peter Jacksons er gået fra afsindig splat til filmatiserede turistbrochurer om storslået natur og Taika Waititi og Jemaine Clement leverer knastør humor på vidunderligt twangy engelsk. Men så er der film som “Patriarken”, der viser den diskrete kile, der – præcis som Stillehavet skiller nord- og sydøen – nok altid vil gå gennem landet: At der længe før hobbitter levede maorier i de grønne bakker, og at det charmerende engelske er en nyere tilføjelse. Lee Tamahori har lavet en slags tematisk opfølger til gennembruddet “Once Were Warriors”, men skruer tiden tilbage til 1960’erne – volden ned på et lavere blus.
Der ligger en grum hemmelighed og venter på Simeon, som graver i sine bedsteforældres historie med både afvæbnende naivitet og kluntet mangel på situationsfornemmelse. Fine Akuhata Keefe er en slags uheldig helt, der vælter ind i skabet med skeletter, men man under ham gerne et stille oprør og hepper på hans milde respektløshed. Problemet er, at det også har konsekvenser for hans familie, der strittes ud af farmen og kun reddes af bedstemoderens nåde. Hun sender dem ud i sit eget forfaldne hus, hvor trådene begynder at samles af gamle fotografier og sigende flashbacks. Som det jo gerne gør i solide familiekrøniker. Det er også her, “Patriarken” bliver mest “Lille hus på prærien”-forudsigelig med brækkede ben, huller i taget og generel armod, der bedst løses ved at vinde byens konkurrence om ‘Den gyldne saks’.
De snærende blodbånd er centrum i “Patriarken”, mens spørgsmål om maori-folkets position i samfundet henvises til en birolle. Det er oftest, når bedstefaderen skal forsvare sine handlinger, at det nærmest hægtes på som et slogan: ‘I har intet uden mig’. At han er en løgnagtig satan ændrer ikke ved ordenes vægt, men man aner langsomt, at han taler mere om sin egen storhed end maoriernes udfordringer. Hans ulækre fortid og dens konsekvenser i nuet kommer ikke rigtig bag på nogen i Tamahoris hint-tunge udfoldning af plottet, men det selvbedrag, han har smittet hele sin familie med, rammer omvendt hårdt. En flot skildring af nedarvet frygt og unødvendig respekt, men også et velkendt territorium, om så det ligger i Wellington eller Verona.
“Patriarken” – den omrejsende skurk. Han er kommet helt fra Shakespeares England over Ibsens Norge til New Zealand. Nu sidder han i Temuera Morrissons strenge skikkelse og fordeler endnu engang sol og måne helt ulige. Så er det spørgsmålet, om han bliver dér midt ude i Stillehavet. Om Lee Tamahori, ligesom jeg, er klar til at sige farvel til den sure, gamle nar.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet