Peter og dragen
Udgivet 12. okt 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der var engang, da ‘den nye Disney-film’ var en årligt tilbagevendende begivenhed. Et håndtegnet børnevenligt kæmpehit med vognfulde af merchandise og pophits lige i hælene. I min verden var Disney lig med ‘klassikerne’, som de tegnede film blev kaldt med markedsdominerende selvsikkerhed. Live-action-filmene, der egentlig fylder mest i kataloget, har altid stået som lidt af en underlig mellemvare. Ikke helt den samme storhed og magi. Genfortællingen af én af dem, “Peter og dragen”, ændrer ikke på oplevelsen af en bænkevarmer, der får sine 15 minutter inden den næste gigasucces.
Men er det måske også lidt for meget hverdagskost? Den gode, umælende drage, der redder Peter efter en trafikulykke, er en noget anonym størrelse. Computergrafikkens realistiske bevægelser fungerer rent teknisk bedre end det tegnede cirkusnummer, men noget af det sprælske er også forsvundet. Dragen kan gøre sig usynlig, men selv i almindelig tilstand går han for meget i ét med træerne. Jeg studsede i hvert fald flere gange over, hvor mørk en film “Peter og dragen” er. Det har en plotfunktion, dragen savner sine egne forældre og lyser op ved kærlig kontakt, men jeg havde nogle gange svært ved at se, hvad der foregik.
Tempoet går egentlig lidt imod det generelle udtryk, der på trods af dyr computergrafik vel næsten kan kaldes gammeldaws. Det er det sunde Amerika, vi ser på. De høje redwoods og det tætte sammenhold på landet. Fornuftige handlekraftige kvinder og stædige, men på bunden gode nok, mænd i skovmandsskjorter. Alle plotpunkter falder helt forventeligt på plads til tonerne af Leonard Cohen og Will Oldham. “The dragons live up north” og “So long Marianne” – så ved man vidst godt, at dragen skal forsvinde med et PUFF og efterlade os alle med en Disney-klump i halsen.
I paraden af genindspilninger som “Junglebogen”, eller “Maleficent” står “Peter og dragen” som den klart mindst spektakulære. Men et eller andet sted også den, der giver bedst mening. En mild opdatering af et skørt indfald fra 70’erne og for første gang meget bedre end originalen. Et reboot uden det automatiske ‘Hvorfor?’. Udfordringen er så blot, at Disney nu animerer mindst et par film om året. Det er ikke blevet nemmere at være mere end mellemvaren.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet