Philomena
Udgivet 27. nov 2013 | Af: paideia | Set i biografen
“Philomena” er et godt eksempel på, at de stive genrekonventioner og plotelementer proppet i en rigid skabelon, som vi anmeldere kalder for klichéer, ikke er et problem i sig selv. Problemet er snarere, at de ofte bruges tankeløst og derfor gør filmene kedeligt forudsigelige. Plottet i “Philomena” lyder som noget, der er set mange gange før: to meget umage mennesker begiver sig ud på en længere rejse sammen. De er udstyret med hvert sit motiv – det ene noget mere sympatisk end det andet. Til trods for deres forskelligheder opstår der et venskab mellem de to, og i slutningen serveres en vigtig, moralsk pointe på et plotfad af sølv.
Filmen er baseret på en bog af journalisten Martin Sixsmith om Philomena og hendes søgen efter den søn, som hun blev tvunget til at bortadoptere under et ophold på et nonnekloster for unge kvinder, der havde fået børn uden for ægteskabet i det stærkt katolske Irland. Manuskriptforfatterne (bl.a. Steve Coogan selv) har valgt at gøre Martin til en selvstændig karakter, hvilket giver en nøgtern og mindre sentimental modvægt til Philomenas historie. Derved undgår filmen sødsuppen, og forholdet mellem de to gør reelt filmen til en roadmovie frem for et drama om fortidens synder.
Det store tema i filmen er skyld; hvem har ret til at tildele eller fjerne den? Philomena er inderligt troende katolik, hvilket provokerer ateisten Martin. Hele det katolske skyldkompleks, som har styret det meste af Philomenas liv, opsummeres af ham med de bevingede ord: ”Fucking Catholics!”. Billedet kompliceres dog af Martins egen fortid som spindoktor for regeringen, hvor han fik skylden for en større fadæse og blev fyret. Filmen bevæger sig hele tiden omkring begreberne tro og tilgivelse, men det bliver aldrig overtydeligt og belærende. Filmen venter til det sidste med at komme med sin pointe, som måske er forudsigelig, men på ingen måde overdrevet eller kunstig.
“Philomena” rummer alle de ting, jeg mener, et godt drama skal have: engagerende karakterer, en troværdig og vedkommende historie samt stof til eftertanke. Når alle disse elementer er afmålt i de rigtige mængder, og man undgår de mest sentimentale faldgruber, så kan en film som “Philomena” kun begejstre på trods af de klichéer, som vi anmeldere ellers har lært at hade.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet