Phone Booth
Udgivet 27. maj 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
Kan det virkelig lade sig gøre, at lade en hel film folde sig ud inde i en enkelt klaustrofobisk telefonboks? Ja da, hvorfor dog ikke? “Panic Room” var ganske spændende og interessant, på trods af, at filmens plot blot foldede sig ud inden for en enkelt lejligheds få mure. Og der har været udgivet et utal af thrillere, der næsten udelukkende fandt sted ombord på fly i forskellige former for vanskeligheder. Klaustrofobiske miljøer på film har længe trukket folk i biografen, og derfor kommer det heller ikke som nogen overraskelse, at “Phone Booth” oprindelig var en fortælling, som manuskriptforfatter Larry Cohen for flere årtier siden havde fremlagt for Alfred Hitchcock. Desværre udviklede dette sig dengang aldrig rigtig til noget. Desværre, eftersom Alfred Hitchcock uden tvivl ville have kunnet tilføre ekstra interessante lag til filmens skurk, hvis motiver til at dræbe Stu er ret typiske for genren.
Farrell er en af hovedgrundene til, at man ikke må gå glip af denne specielle filmoplevelse. Han formår at levere en præstation, som på smuk vis dækker over manuskriptets flittige mangel på dybde og egentlige følelsesmæssige intriger. Hans pulserende og vekslende fremtoning gør filmen gribende og virkningsfuld. En anden person, som Schumacher igen har allieret sig med, er fotografen Matthew Libatique, som her (ligesom han gjorde med Darren Aronfoskys brillante “Requiem for a Dream”) bruger adskillige moderne filmiske virkemidler, som f.eks. split-screen, til at opnå en særlig dynamisk og unik visuel effekt, som bestemt er i filmens favør.
Det lyder måske, som om at jeg rakker meget ned på filmens handling, men der er bestemt mange elementer i historien i “Phone Booth”, som fungerer glimrende, og som gør, at man ofte sider på kanten af stolen. Filmen besidder en stor kvantitet af kærkomne og raffinerede overraskelser, og det er ikke blot Farrels fortjeneste at disse elementer opnår den slagkraft de gør, men det skyldes også en lille håndfuld solide skuespillerpræstationer (stærkt ledet af Forest Whitaker og Kiefer Sutherlands gennemtrængende og hårrejsende stemme), Harry Gregson-Williams’ repetitive, men stemningsskabende og passende musik, filmens visuelle ejendommelighed og Schumachers stilsikre instruktion af hele seancen. Det er også lykkedes at få indlagt et par halv-groteske og velfungerende humoristiske øjeblikke et par steder i filmen.
“Phone Booth” er særdeles kort. Sølle 81 minutter varer den, hvilket er heldigt, da man i filmens sidste stunder klart begynder at føle, at filmen er begyndt at løbe tør for nye ideer og twists, da flere og flere klicheer begynder at poppe op. Men på trods af filmens iøjnefaldende korthed, formår den alligevel at nå at behandle et par nutidige og relevante emner og temaer, hvilket sikrer, at filmen undgår at virke overfladisk og letbenet. Filmens slutning er dog særdeles uheldig ved på én gang at være både yderst forudsigelig og temmelig plat. Heldigvis er en stor del af det i filmen, som leder op til dette endelige og skuffende klimaks, særdeles stærkt og fængende, hvilket ender med at gøre filmen til en god og underholdende oplevelse.
Nogle vil helt sikkert sammenligne “Phone Booth” med David Finchers tidligere nævnte “Panic Room”… “Panic Room” føltes mere helstøbt og gennemført end “Phone Booth”, men sjovt nok lider begge film af påfaldende halvfærdige slutninger. Men alt i alt er “Phone Booth” en fornem lille indie-perle, hvormed Schumacher har (ligesom han i sin tid gjorde i selskab med Michael Douglas med “Falling Down”) kreeret en film med evnen til at udløse masser af debat og diskussioner, efter at lyset er blevet tændt igen i biografsalen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet