Pieta
Udgivet 18. sep 2013 | Af: paideia | Set i biografen
Lad det være sagt med det samme: Hvis Kim Ki-duk instruerede en film om maling, der tørrer, så ville jeg betale gode penge for at se den. For to år siden lavede han en semi-dokumentar, hvor han bygger en espresso-maskine ud af gamle rør, mens han grådkvalt sidder og fortæller kameraet, hvorfor han ikke mener, han kan lave film mere. At det blev til interessant og besnærende filmkunst, er om noget et vidnesbyrd om mandens talent. Efter en længere pause er han tilbage i en mere traditionel form med en moderne fabel om hævn og tilgivelse, synd og soning, profant og helligt, offer og bøddel, Kristus og djævlen.
Denne scene foregår i slummens snævre, mørke gader og er som taget ud af et middelalderligt passionsspil. Kang-dos kors er ganske vist af en mere psykologisk end fysisk art, men referencen er stadig tydelig. Vi har at gøre med en fascinerende og forvrænget Kristus-allegori, som Ki-duk med sin vanlige sans for symbolisme hele tiden formår at forløse, uden at det kammer over, som det desværre gjorde for Sion Sono i “Håbets land”. Den middelalderlige sensibilitet går igen i hele filmen – ikke mindst i nærbilleder af hovedpersonernes intense ansigtsudtryk. Det er uden tvivl de to hovedroller Lee Jung-jin og Cho Min-soos fortjeneste, at denne ekstreme patos aldrig bliver latterlig.
Også i dens billedsprog og til tider meget tunge symbolisme ser man indflydelsen fra den kristne middelalder. Filmen er proppet med kristne referencer og visuelle elementer. Titlen refererer til en klassisk scene i maleri og især skulptur, hvor Jomfru Maria holder Jesus i sine arme, efter han er taget ned af korset. At Ki-duk vælger at kombinere disse referencer med elementer af ultravold giver dog en mere umiddelbar følelsesmæssig klangbund for hans symbolisme, end man har set i hans film i længere tid. Han undgår også klogeligt en rent allegorisk tilgang, men efterlader et fortolkningsrum til tilskueren. Filmen gør stort set ikke brug af musik, men i slutningen, da vi endelig skal se det offer, som de fleste bør vide kommer, toner Agnus Dei selvfølgelig frem minimalistisk fortolket af den koreanske sangerinde Inyoung Park. Det er fuldbragt.
Hvis man aldrig har set en film af Kim Ki-duk før, er “Pieta” et meget godt sted at starte. Hvis du hader den, bør du undgå hans film. Hvis du ikke bryder dig om den, men synes visse elementer virkede, så kan du udforske resten af hans oeuvre. Der vil helt sikkert være dele af det, du vil elske. For kendere af den koreanske auteur er “Pieta” en stærk genkomst for en savnet instruktør og en spændende forsmag på, hvor han er på vej hen kunstnerisk. Filmen vises desværre kun med svenske undertekster, hvilket kan være et problem, hvis man ikke er stærk i vores brodersprog.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet