Pitch Perfect 2
Udgivet 5. aug 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“Pitch Perfect”-universets største styrke er den absurde præmis, at a cappella-sangere er feterede superstjerner på de amerikanske colleges. Det ville være oplagt at fremstille dem som nørder og outsidere, men i stedet nyder de en status, som plejer at være forbeholdt sportsstjerner og cheerleaders i amerikanske ungdomsfilm. I “Pitch Perfect 2” er a cappella pludselig et verdensomspændende fænomen, der kan samle tusinder af mennesker til et verdensmesterskab i selveste København – og det er nok at strække det tossede udgangspunkt længere, end det kan holde til.
Men under Anna Kendricks ledelse nåede koret ‘The Barden Bellas’ jo allerede toppen af den amerikanske a cappella-verden i den første film – hvordan tager man så historien videre? Tja, man sørger for, at de mister noget af deres anerkendelse ved at lade Fat Amys bukser sprække, så hun blotter understellet foran selveste Barack Obama og derved kaster skam over koret. Dernæst opfinder man endnu en etape på vejen mod toppen af a cappella-branchen – et verdensmesterskab i København, hvor tyske ‘Das Sound Machine’ er klar til at knuse de amerikanske Bellas. Med en frygtindgydende Birgitte Hjort Sørensen som iskold frontfigur i øvrigt.
Selv om den fjollede grundidé fungerede bedst i den første film, hvor den udfoldede sig inden for mere traditionelle teenfilm-rammer, så er der stadig en del gode grin at hente i “Pitch Perfect 2”. Humoren er grovere, end det oftest er tilfældet i denne type film. Især de racistiske, kvindefjendske og decideret ondskabsfulde a cappella-kommentatorer er garant for et par solide punchlines med kant. De musikalske indslag har fået et ekstra spark, og er langt mere teatralske og bombastiske end i den første film, hvor det ellers var de mere afdæmpede og nedbarberede musikalske øjeblikke, der stod tilbage som de mest mindeværdige.
‘The Barden Bellas’ er ved at blive voksne, og det betyder, at “Pitch Perfect 2” handler en del om verden uden for college-livets rammer. Det er ærgerligt, for den første films største styrke var netop dens vidunderligt mærkelige fremstilling af et college-hieraki med a cappella-sangere som konger og dronninger. De fjollede personligheders harmonier klinger ikke længere så rent, når de hives ud af teenfilmens klassiske skolemiljø.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet