Play
Udgivet 15. aug 2012 | Af: Tarantrier | Set i biografen






Midt under den berømte og berygtede voldtægtsscene i Gaspar Noés franske “Irrevérsible” dukker en mand pludseligt op for enden af den tunnel, hvor den brutale forbrydelse foregår. Men da han ser, hvad der sker, bryder han ikke ind, men vender sig i stedet om og går igen. Ruben Östlunds “Play” er et mesterværk af samme kaliber og ligeledes en film, der både skildrer forbrydelser og apati på en facon, der går lige i solar plexus. Östlunds perle er uhyre intens, ekstremt troværdig og (ikke mindst) særdeles relevant.

“Play” balancerer elegant på grænsen mellem fiktion og dokumentar – ikke blot fordi den er så tæt på at være en autentisk rekonstruktion af virkelighedens hændelser, som det har været muligt for Östlund at iscenesætte (han er i øvrigt en erfaren dokumentarist), men også på grund af dens stil. Afstanden mellem kameraet og karaktererne er ofte stor, og kameraet er samtidigt meget observerende, hvorved filmen opnår en forbløffende realisme, der vitterligt får tilskueren til at føle, at begivenhederne reelt finder sted, og at karakterene ikke selv ved, at det hele filmes.

Og det er i bund og grund filmens temaer. Vi følger nogle børn, der begår vold af en særlig og særligt frygtelig karakter i et samfund befolket af voksne mennesker, der ser det hele ske uden at skride ind. De voksne er konstant til stede – de går tur med hunden, motionerer, shopper, arbejder, taler i telefon eller læser avis, og den meget bevidste og markante brug af disse aktive, selvfikserede voksne i baggrunden gør det meget oplagt også at tolke filmen som et stykke velserveret samfundskritik. Selv til sidst, hvor man et kort øjeblik frygter en unuanceret slutning, tilføjer Östlund et pragtfuldt prik over i’et, der vitterligt får os til at overveje, om det egentlig er det veletablerede samfundslag, som er det øverste led i hakkeordenen.







“Play” er socialrealisme af højeste karat. Den er aldrig hverken prædikende eller dogmatisk, og samtidigt forsøger den ikke at være så neutral og upartisk, at den bliver direkte uvedkommende. Dertil skal det siges, at børneskuespillet er fuldkommen upåklageligt, og instruktørens brug af en dokumentarlignende æstetik styrker kun filmens slagkraft. Der er vitterligt ikke en finger at sætte på denne fabelagtige film, som bliver ved at rumstere i bevidstheden, længe efter man har forladt biografen. Jeg er tilmed overbevist om, at man bliver et klogere menneske af at se “Play”. Hvor mange film kan prale af sådan en bedrift?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet