Power Rangers
Udgivet 22. mar 2017 | Af: Andreas Ellemann | Set i biografen
Fem uregerlige teenagere. Fem arketyper. Atleten, nørden, den populære, den indadvendte og rebellen. De kender ikke hinanden, men skæbnen tvinger dem sammen. Jeg tænker selvfølgelig på “Breakfast Club”. Men nu også “Power Rangers”, der omhandler samme fem type teenagers. Og præcis som i John Hughes’ forbillede gemmer der sig bag de arketypiske teen-facader ægte og uperfekte unge mennesker, som forsøger at morphe sig frem til en egen identitet og farve. De er forskellige og ens og lige det, som supergenren har brug for.
Præcis som i forbilledet “Breakfast Club” er de problematiske teenagere sendt til eftersidning. Jason har stjålet en ko og kørt sin fars truck i smadder. De har alle fem lavet fejl. Instruktør Dean Israelite laver selv få fejl. Han kommer fra teenage-tidsrejsefilmen “Project Almanac”, der gør, at han ikke har skabt en kopi, men en moderne gang ungdomsfilm, der smeltes sammen med tidens største genre, hvor helte redder verden. Men Israelite nøjes ikke med at redde verden, men diskuterer unge emner som hævnporno og seksuel identitet. Fejl, familieproblemer og fremmedgørelse har de altså tilfælles bag facaden – trods deres tydelige forskellighed; rød, blå, pink, gul og sort. Eller måske har de mere tilfælles, end de tror? Noget større end dem selv, der kan samle dem? En Megazord?
Det er fedt efter så mange år at se de nye, skinnende dragter og deres kæmpe Zorder trampe rundt igennem byen eller ud foran en flok syngende nonner. “Power Rangers” tager nemlig sit kildemateriale lige præcis så seriøst, som det kan holde til. Den forsøger ikke at overforklare sig ud af, at Zordon har været med til at udrydde dinosaurerne for 65 millioner år siden. Eller at Goldar, et kæmpe guldmonster, hærger lige præcis den lille flække Angel Grove, hvor de fem bor. Og Zeo-krystallen, som giver liv til hele Jorden? Ja, den gemmer sig under en donut-butik, så Rita Repulsa da lige kan få en munkering med på vejen.
Det lyder fjollet, men det er “Power Rangers” også. Alligevel tager de fem teenagere, Zordon, Alpha-5 og Rita det meste død-seriøst. De tager både problemer som cybermobning og kæmpe monstre så seriøst, som de fortjener i det univers, de befinder sig i. Den balancegang imellem moderne ungdom og skør super-sci-fi er imponerende. Så “Power Rangers” er mere, end titlen antyder. Den tager fem arketyper og viser, at bag maskerne og stereotyperne gemmer sig individer, som både har deres egen farve, men også kan være en del af noget større – som en Megazord!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet