Pride and Glory
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 3. aug 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
For en mindre årrække siden var Edward Norton en af de mest lovende, fremadstormende unge stjerner. Siden er forventningerne til hans kunnen blevet moderat nedjusteret, primært fordi aktøren i stedet for at vælge de skævere roller har gjort det til sit uforbeholdne varemærke at agere arketypiske og ofte introverte størrelser i banale metervareproduktioner.
“Pride and Glory” er som sådan ikke en decideret dårlig film, men kan nu heller ikke skilte af det modsatte. Tematikkerne, de storladne passager, det irske islæt, de interne anliggender og good cop/bad cop-terminologien er langt bedre skitseret i de fleste af genrens beslægtede film. Og inspirationen derfra er da også for tydelig enkelte steder. Af samme årsag er det forløb, “Pride and Glory” udvikler sig til helt igennem forudsigeligt. Familieopgøret mellem de mere eller mindre beskidte strissere er forventeligt, ligesom de samme stridigheder på station 31, hvor en del af dramatikken udspiller sig, også er det. For at føje til stemningen har instruktøren Gavin O’Connor valgt at lade sin fortælling udspille sig op mod juletid, der ellers normalt er samlingspunkt for familier kloden rundt. Det bliver det ikke her.
Serveret som spændingsfilm er det et enormt problem for “Pride and Glory”, at man som tilskuer allerede efter første akt får kendskab til filmens slette typer og tingenes rette sammenhæng. Det fjerner enhver tvivl om spændingsudfaldet og gør filmen som helhed til en lang venten på, at de skyldige stilles for en domstol eller på anden måde straffes. Derfor virker filmen også mindst en spytklat for lang og kunne nemt have været strammet op i særligt den opbyggelige fase. På sidelinjen skeles til et forlist forhold til den kvinde, Ray endnu ikke er skilt fra, men ikke længere deler postadresse med. En sidehistorie, som ikke rigtigt nuancerer Ray på nogen måde og for så vidt heller ikke gavner filmens egentlige historie.
Filmen præsenteres med et indbydende look, hvor den rystede facon dog skæmmer en smule. Udtrykket står skarpt og rummer hverken udtværinger eller digitale forstyrrelser, mens edge-enhancement forekommer i mindre grad. På plussiden er farvetemperatur og kontrast to faktorer, der begge holder sig helt stabile.
På lydsiden fås de to engelsksprogede Dolby Digital 5.1- og Dolby True HD 5.1-lydspor, hvor dialogen er klar og uden overstyringer. Underneden er en detaljerig atmosfære, som ikke drukner i den stemningsskabende underlægningsmusik og de mange distinkte effektlyde.
På udgivelsen findes også “Source of Pride: The Making of ‘Pride and Glory'”, en vellykket og over en time lang dokumentarfilm, der går bag om filmens tilblivelse og igennem interviews og b-roll-optagelser går i rette med instruktionen, optagelserne, samarbejdet, skuespillerne og forberedelserne. Æstetikken er ikke hele tiden noget at kimse af, men som helhed er resultatet til at have med at gøre. Mere er der imidlertid heller ikke at komme efter.
Gavin O’Connor var som instruktør inden “Pride and Glory” et forholdsvist ubeskrevet blad på disse breddegrader, men har alligevel på kort tid vænnet sig til at være garant for solidt om end rutinepræget håndværk. Filmen følger genrens elementære grundprincipper, hverken mere eller mindre, og er mindst en halv time for lang. Stort skuespil kan opleves i perioder fra de mere erfarne kræfter, men mest af alt understreger det blot, at Edward Norton er skabt til noget større end dette.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet