Prisoners
Udgivet 4. dec 2013 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
At være passiv eller miste kontrollen er noget af det mest angstprovokerende, jeg ved. Hvis der opstår et problem, så har jeg lyst til at handle, gøre noget – løse problemet. Det er ofte en god idé, men en gang imellem stilles man over for situationer, hvor man ikke kan gøre noget. Hvor det bedste er at affinde sig med sit problem for ikke at forværre eller forkludre. Men det kan være svært. Spørg bare Hugh Jackmans familiefar, Keller Dover, der får sin datter kidnappet i den dejligt dystre “Prisoners”. Han burde blive trøstende hos sin kone og søn, imens det fejlbarlige politi efterforsker sagen. Men det kan han ikke. Han må handle.
Heldigvis er det lokale politi hurtige til at handle anført af Jake Gyllenhaals betjent Loki, der fanger den mistænkte campingkidnapper, der viser sig at være den tvetydigt tilbagestående Alex, der dårligt kan stave til sit eget navn. Paul Dano er – nærmest som en ung Edward Norton – den helt rette til at lægge en mistænkelig dobbelttydig tvivl ind i sin tilsyneladende stakkels Alex – bare tænk på hans rolle som måske-tvilling i “There Will Be Blood”. Loki må lade ham tvivlen komme til gode. Ingen piger, ingen beviser. Herfra må Jackmans egenrådige machokarakter gøre noget. Sagen tager han i sine egne selvtægtshungrende hænder – han kidnapper Alex og forsøger at få sandheden ud af ham med midler, kun en fange på Guantanamo-basen kan misunde.
Loki minder mere om Mark Ruffalos kriminalbetjent i den beslægtede “Zodiac”, hvor det på samme vis som i “Prisoners” ikke så meget handlede om hvem, der gjorde det. Men mest af alt om hvad, det gør ved de mennesker, der i opklaringens navn lader sig opsluge af og underordner sig forbrydelsen, så de ender med at miste sig selv. Filmen fratager os dog ikke fornøjelsen ved en god gang hvem gjorde det?, hvor den sande butler først afsløres til allersidst.
Til trods for at jeg var fanget og følte mig indespærret af “Prisoners”, så efterlod filmen mig ikke passiv. Langt fra. Den satte modsatrettede dilemmatanker i gang om forbrydelse, straf og hævn – hvordan ville jeg selv handle? Håber aldrig, jeg finder ud af det, men det var en klaustrofobisk medrivende oplevelse at følge, hvordan Keller Dover håndterede at blive sat over for et problem, han nok ikke burde have handlet på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet