Promised Land
Udgivet 14. aug 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den amerikanske instruktør Gus Van Sant opererer både som indie-auteur per excellence og mere traditionel historiefortæller. Film som “My Own Private Idaho” og “Elephant” hører hjemme i første kategori, mens det folkelige gennembrud, “Good Will Hunting”, fint repræsenterer sidstnævnte. Med “Promised Land” befinder vi os absolut også i denne sidste kategori. Matt Damon, der oprindeligt skulle have instrueret filmen, har sammen med John Krasinski skrevet manuskript. De to spiller også over for hinanden i dette velmenende, politisk korrekte drama om naturgasboringer i det amerikanske hjerteland. En fortælling, der dog aldrig hæver sig over hverken det middelmådige eller forudsigelige.
Her sår byens gamle naturvidenskabslærer, Frank (spillet af veteranen Hal Holbrook), tvivl om sikkerheden ved selskabets såkaldte fracking-metode, der kan forurene grundvandet. Pludselig tropper miljøforkæmperen Dustin Noble (John Krasinski) også op i byen og gør det endnu mere umuligt for Steve og Sue at lukke handlen. Og så begynder Steve selv at sætte spørgsmålstegn ved sit arbejde for Global Crosspower Solutions. For i virkeligheden er han jo selv bare en knægt fra Iowa, der pakkede kufferterne og forlod landet til fordel for storbyen, da hans egen by bukkede under for en fabrikslukning.
Al den tid og møje og besvær, Van Sant har brugt på at opbygge en troværdig kulisse og interessante karakterer, falder til jorden med et brag med introduktionen af Krasinskis alt for noble miljøridder, Dustin Noble. Med et om muligt endnu mere vindende væsen end Matt Damons Steve tager Dustin hele det lille samfund med storm – inklusive den søde lærerinde Alice (Rosemarie DeWitt), som Steve ellers selv småbagte på. Krasinski, der gjorde det glimrende i Sam Mendes’ modne komedie, “Away We Go”, passer slet ikke ind i “Promised Land”. At hans karakter mod slutningen af filmen udvikler sig i en mildest talt overraskende retning (hvorledes skal selvfølgelig ikke afsløres her), bidrager kun negativt til det samlede indtryk af fortællingen som helhed. Tonen skifter i øst og vest. Damon selv er heller ikke en oplagt hovedperson. Han flagrer frem og tilbage mellem en naiv bondecharme og det kalkulerede. Frances McDormand trækker filmens længste strå som den fraskilte alenemor Sue, der konstant er på landevejen og kun er i kontakt med teenagesønnen over Skype. Hende ville jeg langt hellere have set en film om. McDormand er som altid rap i replikken og en fornøjelse at se udfolde sig.
Om end intentionen bag “Promised Land” er såre god, og moralen om ikke at lade sig lokke i fordærv af ussel mammon er vigtig, sidder man alligevel tilbage med en følelse af at være blevet belært. Der anvendes simpelthen for mange klassiske fortællegreb til at drive historien frem. Den lille mand mod det store, stygge firma, trekantsdramaet og ikke mindst den afgørende afstemning blandt byens beboere om, hvorvidt de vil sælge deres by/sjæl til naturgasselskabet/djævelen. Ærgerligt, når Gus Vant Sant i glimt gør det, han er bedst til: At fremstille det moderne Amerikas tabere og udskud. I dette tilfælde de gældsplagede bønder, der for alt i verden ikke vil give slip på fortiden og familietraditionerne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet