RocknRolla
Udgivet 18. dec 2008 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen
Den britiske instruktør Guy Ritchie er tilbage i storform med sin nye film “RocknRolla” efter lavpunktet “Revolver” og den vattede tudefilm “Swept Away”. Om det skyldes opvågning fra det glamourfyldte liv som hr. Madonna eller bare et ønske om at komme tilbage til rødderne vides ikke, men det er fristende at se denne adrenalinpumpende og veloplagte sag som en længe ventet afslutning på instruktørens gavtyve-trilogi, der blev etableret med “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” og “Snatch” – hvis det altså ikke lige var fordi, at “RocknRolla” selv lægger op til en fortsættelse!
Onde tunger vil måske klandre filmen for at hellige sig stil over substans, men selvom plottet ikke er nær så sindrigt konstrueret som i “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” og “Snatch”, så kan man omvendt sige, at “RocknRolla” satser på det simple og skarp skårede, og det virker upåklageligt. En lang række af velvalgte skuespillere gør dialogen og miskmasket af britiske accenter både levende og en fryd for øjet og øret. Det er som at blive serveret for den ene delikate ret efter den anden, når paraden af vittige ordvekslinger, fyndige monologer og et akkompagnerede soundtrack, der sidder lige i skabet, svæver forbi.
Man skal dog heller ikke glemme Gerard Butlers One Two, som sandt at sige er en slags hovedperson i filmen, og her er der mere end blot testosteronbrægende Spartanerraseri fra “300”-stjernen. Han er underhunden, som Ritchies hovedpersoner ofte er, men han er ikke uden charme og det kække glimt i øjet. I “RocknRolla” matches han dog af en kvindelig kraftrolle i Thandie Newtons udspekulerede revisor Stella, der gør livet hedt for vor antihelt. Østrogen ses sjældent i Ritchies persongalleri (i hvert fald når det kommer til andet end ludere og sekretærer), så det er befriende at møde en kvinde med ben i næsen blandt hans sortiment for en gangs skyld.
Den legende struktur i fortællingen, som både “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” og “Snatch” benyttede sig af, er i “RocknRolla” blevet nedtonet, og i stedet er historiens udfoldelse mere ordinær. Man har dog ikke kunnet dy sig for en gådefuld McGuffin i form af et maleri, som publikum aldrig ser (et lille nik til “Pulp Fiction” og den mystiske kuffert?), og som har stor indvirkning på alle, det kommer i nærheden af. Måske refererer Ritchie til sine idoler Tarantino og Hitchcock, men der er med denne film ikke længere tvivl om (hvis nogen da ellers skulle have været i tvivl), at han sagtens kan stå på egne ben. “RocknRolla” er så smækfyldt med attitude, at det står ud af ørerne på den. Og så kan det godt være, at der er dømt kalorielet underholdning, men hold kæft for en omgang underholdning!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet