Rodin
Udgivet 15. nov 2017 | Af: Maria Hegerlund | Set i biografen
’Der er ild og dybde i Dantes poesi', fortæller billedkunstneren Auguste Rodin til sin unge elev og elskerinde, Camille. De betragter Rodins kommende værk Helvedes Port; inspireret af Dante og hans poesi. Men ild og dybde er nemmere sagt end gjort i kunstnerportrættet “Rodin”. Her kigger Rodin på nøgne damer, mens han tegner eller former ler, mærker på træer, bakser lidt med at lave skulpturer af Victor Hugo og Balzac. Desværre viser “Rodin” Rodins kunst og kærlighedsliv uden den mindste ild, dybde eller poesi.
Der er egentlig heller ikke så meget liv i Camille. Men hun burde være mere interessant end gamle Rodin. Hun er tvunget til at leve i hans skygge. Han er mere kendt end hende. Og så er hun selvfølgelig en kvinde. Og en kvinde dengang for over 100 år siden skulle bestemt ikke lave, hvad hun var dygtigst til – nemlig erotiske figurer. Hun bliver mere og mere jaloux på Rodin. Hun vil så gerne være den dominante i deres forhold, men det får hun aldrig lov til. Hun har aldrig magten på sin side. Hun passer perfekt ind i nutidens #MeToo-opråb.
Hvis bare “Rodin” havde holdt sig til forholdet mellem mester og elev, ville Camille måske være fremstillet som andet end en irriteret elskerinde – og Rodin som andet end en stakkels kunstner. Men det gør den ikke. Den blæser kærlighedshistorien og Rodins vigtige kunst alt for meget op, og Camille bliver knust under vægten. Endnu mere ærgerligt er det så, at jeg aldrig får lov at føle deres kærlighed, fordi den hele tiden bliver holdt på afstand. Når først de mange scener parret imellem har potentiale til at blive interessante og give et nyt indblik i de to kunstnere, bliver der klippet, og vi må igen se Rodin sidde over for sin lerklump og overbeglo sine nøgenmodeller.
“Rodin” ender med at være lige så prætentiøs som Rodin selv. Det er et ligegyldigt portræt, der hverken gør mig klogere på kunst eller kærlighed. Eller gør mig interesseret i billedekunstneren Auguste Rodin og hans værker. Både “Rodin” og Rodin synes, at Rodin var en stor kunstner med ild og dybde. Det var han måske også, men jeg hverken brænder mig eller falder i.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet