Rogue One: A Star Wars Story
Udgivet 13. dec 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“Rogue One: A Star Wars Story” er det perfekte eksempel på, at det ikke handler om hvad, men om hvordan. For der kan næppe være mange i galaksen, der ikke ved, at rebellerne stjæler plantegningerne over Dødsstjernen, så Luke Skywalker i “A New Hope” kan nedskyde Imperiets masseødelæggelsesvåben fra sin X-Wing. Det bliver aldrig spændende, hvad det ender med. Derfor handler det om hvordan. Hvordan de realistiske rebeller bliver overstrålet i en grad af Darth Vader, så der aldrig bliver tvivl om svaret på spørgsmålet: Who’s your Daddy!?
Således føles den lille, kendte historie her i “Rogue One” som en del af et større univers. Som en lille brik på det store Stratego-bræt, der kendes som Den galaktiske borgerkrig, hvor rebellernes oprør imod Imperiets overmagt begynder. Som “Broen over floden Kwai”, hvor en mindre mission skal løses som led i den større krig. Men selv om operationen lykkes for rebellerne, så er jeg ikke sikker på, at hele “Rogue One” overlever filmhistorien. For lige så dygtig Gareth Edwards er til at bygge universer, lige så dårlig er han til instruere mennesker, der skal bevæge sig rundt i dem.
Og det nærmer sig næsten “Klonernes angreb”-kemi, da Mads Mikkelsen med ’tell, don’t show'-dialog i munden på vegne af manuskriptet skal forklare til Jyn, hvorfor en flink far dog bruger sit liv på at bygge Dødsstjernen. Den forældre-konflikt når aldrig saga-filmenes familiære højder. I stedet handler det om missionen. Om den grumme landkrig uden Jedi-magi. Og om den grå, næsten udviskede linje imellem de gode og de onde. Rebellerne kan både være palæstinensiske frihedskæmpere eller terroristiske IS-krigere. Imperiet kan være et civiliseret Romerrige såvel som nederen nazister. Du bestemmer. Sådan er “Rogue One” en fortsættelse af den nuance, som den afhoppede stormtrooper Finn bragte med sig fra “The Force Awakens”. Her er der hverken lyst eller mørkt, men mange nuancer af grå.
På den måde bliver “Rogue One” lidt som Dødsstjernen. Køligt lækker, imponerende i sit design og dødsens alvor. Her er ingen Han Solo, der bryder den dybe mol med en joke i dur. Her er ingen Luke Skywalker, der bringer håb med sit lyssværd. Her er kun grå mennesker, der vil dø for det, de tror på. Og det gør de så flot, at deres daddy ville være stolt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet