Roman J. Israel, Esq.
Udgivet 7. feb 2018 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
De bliver sjældnere og sjældnere. Så hvert nye, originale manuskript er i sig selv værd at fejre. Dan Gilroy er en af fanebærerne og skar i 2014 eftertrykkeligt igennem alt blæver med “Nightcrawler”, en infam mediesatire, der gjorde Los Angeles til en af verdens mest uhyggelige kulisser. Og selv om hans nye, “Roman J. Israel, Esq.”, er en lidt sløvere sag, som Denzel Washington føler sig nødsaget til at svinge sin maniske pisk over, er den stadig en god, lille huskepille. Om at film først og fremmest er film og ikke kun det forpustede ekko af en tegneserie, børnebog eller, oh rædsel, virkeligheden. Det billige skidt.
Roman J. Israel er den sky arkivar, som overlader universitetsforelæsningerne og anerkendelsen til sin mentor og partner, William H. Jackson. Skillelinjen er klar. Roman kan ikke sælge ‘varen’. Han mumler underligt og går grimt klædt, så han er parkeret ved lovteksterne. Dem kan han så også udenad, på den måde som amerikanske film tit og med slet skjult fryd fremviser særlige evner som en slags hyggelig autisme. Denzel Washington giver særlinge-rollen alt, hvad den kan trække, og det ligner nogle gange et kalkuleret award-kandidatur. Det er skuespillets ligning om proportionelt omvendt opmærksomhed: Jo mere kantet og på kant med gængse sociale koder karakteren er, jo mere bliver skuespilleren hevet ind i fællesskabet og hyldet til deres festaftener.
Den første halvdel, hvor de to mænd føler hinanden på tænderne, mens farlige gangstere og uskyldigt dømte sorte mænd bytter plads omkring dem, er velfungerende. Der bliver dog også tid til lidt velmenende lektioner om verden i selskab med aktivisten Maya. Hun er forståeligt nok fascineret af Romans viljestyrke, men som karakter virker hun primært som en understregning af, hvor meget tiden er løbet fra ham. Han taler om ‘brothers’ og ‘sisters’ til unge revolutionære, der absolut ikke vil høre på binære kønsopfattelser. Her kører det i tomgang, og de gode enkelte dele bliver til en lidt for lang og lidt for uklar omvej om den centrale intrige: Roman J. Israel, Esq.’s forbrydelse og truende straf.
Den meget lidt overraskende og meget meget desillusionerende meddelelse er, at systemet spiller fallit. Dem, der vil ændre noget, skal opvise næsten utopiske kræfter i arbejdet med at vise problemerne og revolutionere… Filmbranchen? Samfundet? “Roman J. Israel, Esq.” er historien om idealisten, der stadig tror, håber og drømmer, at vi kan forandre os selv. Ham, vi hepper på oppe på skærmen, men som vi har det lidt sværere med, når han står på gaden og råber. Eller fører sit kamera. Eller hamrer på sin skrivemaskine.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet