Rosa Morena
Udgivet 11. maj 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvorfor må homoseksuelle aldrig være rigtigt homoseksuelle på film? Seksualitet accepteres heldigvis af flere og flere som en mere flydende størrelse, men når Julianne Moores lesbiske figur går i seng med Mark Ruffalo i “The Kids Are All Right”, Mads Mikkelsen hopper i kanen med Anna Pihl i “En kort en lang”, og Anders W. Berthelsen nu deler lagner med en ung, kvindelig brasiliansk skønhed i “Rosa Morena”, så bliver man faktisk ret harm. Som om det almindelige publikum ikke ville kunne acceptere en rendyrket, 100 % homoseksuel hovedperson i en spillefilm. Med det sure opstød af vejen skal det dog siges, at Berthelsen gør en ualmindelig god figur som babyskruk bøsse i dansk-brasilianske Carlos de Oliveiras drama “Rosa Morena”.
Evigt empatiske og ikke mindst sympatiske Anders W. Berthelsen er blid som et påskelam i rollen som den stilfærdige Thomas, der så brændende ønsker sig et barn. Det er svært ikke at holde af Berthelsens figur, når han med store hundeøjne og et lille, skævt smil sniger sig til et glimt af en lokal far og dennes lille datter fra sin altan. Misundelsen og den ophobede faderkærlighed lyser nærmest ud af ham og bliver et yderst reelt argument for enlige (bøssers) ret til adoption. Mere speget er dog det nagende moralske spørgsmål om, hvorvidt man kan købe sig til forældrerollen ved hjælp af ussel, vestlig mammon. Et spørgsmål, Thomas også selv må slås med.
For ikke mange måneder siden kunne Berthelsen også opleves under sydamerikanske himmelstrøg i Ole Christian Madsens letbenede kærlighedserklæring til Argentina og fodbold, “Superclásico”. “Rosa Morena” er ikke letbenet. Små anstrøg af humor letter sine steder den fortættede stemning, men den overordnede følelse er tung og problemfyldt. Og det er måske også den største anke mod filmen, der bare synes at læsse konflikt på konflikt og dilemma på dilemma, indtil man næsten ikke orker mere.
Skønhedsfejl og tendenser i retning af problemfilmen til trods rammer “Rosa Morena” i sin fortælling en klar, universel tone. Menneskeligt afsavn, kærlighed, kløften mellem rig og fattig/vesten og udviklingslande udgør kernen i denne yderst lovende debut, der samtidig leverer et kærkomment og dybfølt indspark i adoptionsdebatten.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet