Sangen fra havet
Udgivet 17. feb 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg er en meget stor fan af traditionel animation. De virker mere ægte og indlevende på mig og undgår helt det plasticagtige look, som nogle 3D-film desværre har. En af de bedste fra de senere år er “Brendan og hemmelighedernes bog”. Den kom fra det for mig ukendte irske selskab Cartoon Saloon og var et overflødighedshorn af kristen og keltisk ikonografi i lystig og smuk sammenblanding. Nu er selskabets anden film så endelig kommet, og “Sangen fra havet”, der denne gang kun tager sit udgangspunkt i keltisk mytologi, er om muligt endnu betagende end den første.
Disse feer er blevet forstenet af ugleheksen Macha, der vil fjerne alle følelser fra hele verden, så hun ikke skal sørge over sin søn længere. De to børn, der skal forsøge at stoppe hende, er Ben og Saoirse. De bor på et fyrtårn sammen med deres far. Moderen døde, da Saoirse blev født. Det viser sig dog, at hun var en selkie. Det vil sige en sæl, der kan tage sit skind af og blive menneske. Saoirse har arvet hendes egenskaber. Det gør hende også i stand til at bryde Machas fortryllelse. Det, der hæver historien over så mange lignende fortællinger, er, at den hele tiden fastholder et realistisk og til tider ret mørkt element i historien.
De to parallelle forløb spejles og sammenblandes, hvilket forstærker indtrykket af den besjælede verden, som filmen skildrer. Koblingen mellem det moderne og realistiske og så det overnaturlige er det centrale fokus. Det fungerer næsten lige så perfekt her, som det gjorde i “Pans labyrint”. Jeg bliver også nødt til at knytte en bemærkning til Bruno Coulais’ fantastiske soundtrack, der blander klassisk keltisk musik med forskellige moderne udtryk. Han har bl.a. også lavet musik til “Brendan og hemmelighedernes bog” og “Coraline”.
“Sangen fra havet” er uhyggelig. Instruktøren og manuskriptforfatteren, Tomm Moore, er tydeligt inspireret af Hayao Miyazaki og folkene hos Studio Ghibli, der både kan det dystre og det magiske. Historien kan ved første øjekast virke underlagt den vanvittigt smukke overflade, men er heldigvis ved nærmere eftersyn dybere og mere nuanceret end mange andre animationsfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet