Schindlers liste
Udgivet 7. apr 2013 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Oskar Schindler var en gudsbenådet manipulator. Som historiebøgerne fastslår, reddede den tyske forretningsmand 1100 jøder fra døden i nazisternes gaskamre, og som Steven Spielbergs “Schindlers liste” viser os, opnåede han den bedrift ved at besnakke og bestikke sine krigsliderlige landsmænd, indtil han gik bankerot. Derfor var det vel kun passende, at det netop var Spielberg, som lavede filmen om Schindler, for i manges øjne er instruktøren snarere en smart manipulator end en ferm filmmager. En dygtig, men uopfindsom traditionalist, der konstant skruer højt op for den frembrusende strygermusik og det emotionelle blus for at tvinge følelsesregistret til at underkaste sig.
Og skuespillerne følger op på Spielbergs eksempel. Det gælder ikke mindst Liam Neeson, der spiller Schindler. Hverken Neeson eller Steven Zaillians Oscar-belønnede manuskript er interesseret i at udpensle Schindlers motivation på opstyltet Hollywood-manér. Der er aldrig en scene – endsige et øjeblik – hvor Schindler konstaterer, hvorfor han vælger at redde over tusind jøder ved at hyre dem til sine maskinfabrikker og ved at bruge sin personlige formue på at holde nazisterne væk. Men langsomt mærker vi Schindlers retfærdighedssans tage til. Mærker, hvordan nazisternes uhyrligheder tærer på hans sjæl som en kræftsvulst. Neeson lader os fornemme denne voksende, medmenneskelige glød med så få armbevægelser, at hans indsats bedst kan beskrives som mirakuløs. Se bare, hvordan han ler med en jødenedgørende nazist, før han vender sig om, og det kunstige smil langsomt afløses af en forpint grimasse. En grimasse, som siger tusind ord. Igen: More is less.
Det er sandt, at Spielberg har svælget i påtaget patos både før og efter “Schindlers liste” (se bare på “Terminalen”, “War Horse” eller det sidste kvarter af den ellers fremragende “Lincoln”), men det ville være forrykt at påstå, at “Schindlers liste” er tilnærmelsesvis rørstrømsk. Om han så skildrer det umenneskelige blodbad i Polens ghettoer og kz-lejrene eller masseafbrændingerne af jøderne, der bader gaderne i askeflager, viger Spielberg aldrig udenom brutaliteterne. Sandheden bliver ikke udsmykket eller modereret. Det er næsten ulideligt at overvære, men det skal det også være, og Spielberg afholder sig heller ikke fra at skildre Schindler som den skørtejæger og opportunistiske forretningsmand, han var, før nazisternes krigsmaskineri omvendte ham. En forretningsmand, der allerførst blot så jøderne som billig arbejdskraft. Derved får Schindlers personlige omvæltning selvfølgelig kun endnu større pondus.
Præsenteret i 1080p/AVC 1.85:1. Jeg ville virkelig ønske, at jeg kunne give dette transfer topkarakter, for hovedparten af “Schindlers liste” ser simpelthen superb ud i HD. Men jeg spottede edge-enhancement for ofte til, at en topkarakter kunne komme på tale. Fordi billedsiden er sort/hvid, er de kridhvide glorier også relativt tydelige på de grålige og sorte baggrunde, men de forekommer heldigvis sjældent, og derudover har jeg kun ros tilovers for billedsiden. Transferet har en lækker, celluloidagtig tekstur takket være et perfekt grynniveau. Kontrasten er simpelthen superb – detaljerne drukner aldrig i de mange dunkle billeder. Billedet er også skarpt, og detaljerigdommen er ofte forbløffende. Jeg kunne nærmest ane støvpartiklerne på stearinlyset i filmens åbningsscene. Et fremragende transfer, der er lige på nippet til at være perfekt.
Det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-mix er et solidt lydspor, der hovedsageligt benytter fronthøjtalerne. Det er nu også helt fint – det havde virket kunstigt og tilmed også en anelse respektløst, hvis “Schindlers liste” havde bugnet af vilde panoreringer og dramatiske lydeffekter i surround-højtalerne. Indimellem benyttes baghøjtalerne dog til at levere små, subtile lydeffekter, der gør filmoplevelsen endnu mere nærværende. Derudover kommer samtlige musikalske toner, lydeffekter og replikker klokkeklart igennem, og subwooferen giver de voldsomme lyde tilpas med ekstra slagkraft, uden at autenticiteten nogensinde daler. Et alt i alt glimrende lydspor, som lader til at efterkomme lyddesignernes oprindelige, kunstneriske intentioner.
Universal har lanceret to forskellige Blu-ray-udgivelser af “Schindlers liste”. Den ene udgave indeholder to skiver – en Blu-ray med filmen og en dvd med en dokumentar om en gruppe holocaust-overlevende og deres efterkommere – mens den anden udgave, som vi har fået til anmeldelse, udelukkende rummer én Blu-ray-disk med filmen og intet andet. Den gamle dvd-udgivelse husede heller ikke noget ekstramateriale om filmens tilblivelse. Man kan sagtens forestille sig, at det er et følsomt emne for den normalt snakkesalige Spielberg (som i øvrigt holdt en fire år lang arbejdspause efter optagelserne), men det havde nu været fantastisk med bare én retrospektiv dokumentar om produktionen.
Uanset om man så forguder eller foragter ham, er det et uomtvisteligt faktum, at Steven Spielberg er en af filmhistoriens største virtuoser, og at “Schindlers liste” er en af de allerstørste kronjuveler i mandens skattekiste af et CV – et ekstremt velspillet og visuelt overrumplende mesterværk, der efterlader nerverne i ruiner og tårekanalerne oversvømmede. Både filmens lydside og Janusz Kaminskis Oscar-belønnede billeder imponerer i HD, så selvom her desværre ikke er noget ekstramateriale, er der simpelthen ingen vej uden om skiven.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet