Selv i de bedste hjem
Udgivet 14. maj 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvad er fiktion og hvad er virkelighed? Hvor går grænsen mellem de to størrelser – hvis man da overhovedet kan tale om en grænse? Det er det elementært interessante spørgsmål i “Selv i de bedste hjem”; den franske mesterinstruktør François Ozons fjortende spillefilm siden debuten “Regarde la mer” fra 1997. Humoren er kulsort spiddende og med tungen drilsk placeret i kinden – som altid hos Ozon – i denne velspillede thriller, hvor voyeurisme, begær og skolestile er grundingredienserne.
Germain og hans kone Jeanne bider straks på Claudes føljeton-krog og venter i spænding på næste kapitel om Rapha, hans forældre og Claudes nu faste gang i deres hjem. Germain tilbyder Claude enetimer efter skole og underviser ham i de store, litterære klassikere. Og snart bliver det svært at skelne virkelighed fra forfatterens fantasi i de tiltagende farligere og begærfyldte kapitler.
“Selv i de bedste hjem” leverer også satiriske stikpiller til både det bedre borgerskab og middelklassen. Kristin Scott Thomas spiller galleristen Jeanne; Germains hustru. Hun har et værk til salg, der forestiller et hagekors af erigerede pikke. Den scene klukkede jeg mig lystigt igennem. Dog må Jeanne i stedet ty til at sælge miljørigtig brugskunst af udtjente bildæk for at få forretningen til at løbe rundt. Og så er der Raphas forførende middelklasse-mor, spillet af Emmanuelle Seigner, der bare tusser rundt derhjemme hele dagen og fortaber sig i de drømme, boligmagasinerne sælger hende. Hende forelsker den farligt-forførende teenager Claude sig selvfølgelig i, mens kammeraten Rapha sender længselsfulde blikke til Claude selv. Og hvorfor begærer Germain ikke længere sin hustru, efter han har taget Claude under oplæring? Det er med andre ord Ozon classique, når det kommer til de mulige seksuelle konstellationer karaktererne imellem.
På lydsporet klinger Philippe Rombis mørke, elegante score med på Claudes dybere og dybere indtrængen i Raphas hjem, mens fotograf Jérôme Alméras sirligt indfanger især unge, smukke Ernst Umhauer på ensfarvede baggrunde i klasselokalerne. Petroleumsblå, gul og rød. Der klippes ind på Claudes diabolsk observerende øjne og zoomes ind på både Esther og Jeanne. Rødlakerede tånegle og en perfekt afrundet hofte. Hos Ozon er billederne altid ved at briste af begær. Sammenstillet med den distinkt distancerende form, som ikke bare kendetegner “Selv i de bedste hjem”, men også mange af instruktørens tidligere film, kan den samlede oplevelse måske bedst beskrives som mageløs meta-mærkværdig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet