Smukke mennesker
Udgivet 22. sep 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Da Mikkel Munch-Fals i sin tid tiltrådte som succesfuld anmeldervært på “DR2 Premiere”, udtalte han i samme ombæring, at en af de instruktører, som han prissatte højest, var Todd Solondz – manden bag en af 90’ernes mest kontroversielle film, “Happiness”. Kilder til inspiration er gode, ja på det nærmeste uundværlige at have, hvis man skal være filmkunstner. Inspirationen fra Solondz er i spillefilmdebuten “Smukke mennesker” desværre for Munch-Fals endt som lidt af en similisten i hæmskoen.
“Smukke mennesker” er en film, der på alle måder er velproduceret. Musikken er velvalgt, skuespillerne ditto, og den er helt igennem dygtigt fotograferet såvel som klippet. Det hele er som sådan upåklageligt, og handlingen opfører sig fint mod forventning. Men det alt sammen på den meget skematiske og forventelige måde. Der burde ellers være rigeligt at føle sig diskussionslystent provokeret over, men følelsen udebliver, idet de forargende perverse scener nærmest står i kø efter at overgå hinanden i absurd ulykke, hvilket fremkalder den stik modsatte reaktion.
Det med forventningerne starter ellers originalt krast og humoristisk. Her præsenteres vi for unge Jonas, der ved en skummel bardisk sidder og flirter med en udfordrende klædt thaikvinde. ”Skal vi sige 1000 kroner?” foreslår kvinden. Jonas indvilger, hvorefter hun betaler de 1000 kroner til ham. Her bliver ens egen stereotype forventning – thaikvinden burde være luder – herligt afsløret og udfordret. Der er “Smukke mennesker” bedst.
Bag al den korrekte ukorrekthed og den filmreferentielle tyngde mangler “Smukke mennesker” simpelthen noget hjerteblod og nødvendighed. Hvad skal vi med disse sølle eksistenser udover at grine af og græmmes ved dem? De smukke mennesker bliver ikke klogere, og det vi lærer er, at verden er kold og selvisk. Så giv mig hellere Kurt Ravn som den røde idealist fra “Matador”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet