Stalins død
Udgivet 13. dec 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er “Paradise Hotel” møder “The Godfather”. Den store leder er død. Nu skal spillet spilles – hvem overtager magten efter Stalin? Det er “In the Loop”-instruktør Armando Iannucci, der fortsætter med at udstille det politiske spil som farce. Denne gang i Sovjetunionen, men det kunne lige så godt have været i Trump-administrationen eller Slagelse byråd. Det handler om at have magt eller ikke at have magt.
Det er Steve Buscemi, Jeffrey Tambor og Simon Russell Beale, der spiller de tre, der spiller spillet på det her dødsens farlige ‘Sovjet Hotel’. Jeg skulle lige bruge 10 minutter til at vende mig til, at Stalins slæng alle taler fejlfrit engelsk uden kommunist-accent. Måske er det ligefrem en pointe? At magtspillet er universelt – dine kolleger er de værste fjender i jagten på magten. Uanset ideologi og sprog. For der er ikke meget ideologi i Iannuccis magtpolitiske farce.
Imellem Buscemis taktisk kloge Khrusjtjov og Beales brushoved, Beria, står Jeffrey Tambor som den dejligt svage Malenkov, der officielt står til at efterfølge Stalin. Han følger den stærke eller flertallet. Et ’No problem' kan nemt forvandles til et ’No. Problem', hvis det er bekvemt at skifte fra et ja til et nej. Det handler ikke om sige det, man mener, men derimod mene det, der kan gøre en til den nye Stalin. Det er den kyniske side af politik.
Kynismen sættes på spidsen i møderne i Centralkomiteen. Her afventer de fleste, hvilken vej flertallet vender – og stemmer så med. Man er jo kommunist. Alle er enige. Som i et byråd, hvis man da bare har fået den udvalgspost. Hos Armando Iannucci vil politikerne igen kun magten. Og Iannucci? Han vil den sjove farce.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet