Star Trek: Stardate Collection
Udgivet 31. jan 2014 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Da den oprindelige “Star Trek”-tv-serie blev aflivet i 1969 på grund af skrækkelige seertal, var der formentlig ikke mange, der forventede, at serien ville fostre en franchise med godt 700 tv-afsnit (fordelt over seks forskellige tv-serier!) og tolv spillefilm på samvittigheden. Men da serien blev genudsendt i 70’erne, flokkedes amerikanerne om deres fjernsyn. Fanskaren voksede eksponentielt, så en ny tv-føljeton, “Star Trek: Phase II”, røg i støbeskeen. Men da George Lucas’ “Star Wars” tog verden med storm, valgte Paramount prompte at ændre rumskibet Enterprises destination fra flimmerkassen til det hvide lærred.
Men hvis man er bange for, at man ikke vil kunne fatte franchisens ældre film foruden et indgående kendskab til tv-serierne, så kan man ånde lettet op, da “Star Trek”-spillefilmene altid har sigtet efter at række ud over fanskarens grænser og nå ud til den almene biografgænger. Det har de endda været nødt til, for en biograffilm kan altså ikke generere overskud, hvis kun trekkies tropper op i biografen. De bedste “Star Trek”-film mestrer da også den svære kunst at tilbyde nok letfordøjelig, uforpligtende underholdning til at tiltrække og tilfredsstille masserne, alt imens de finder plads og spillerum til at stimulere fantasien og intellektet på samme måde som franchisens bedste tv-afsnit. Men der er dog ingen vej uden om, at “Star Trek”-filmføljetonen er en noget blandet landhandel.
Det lyder måske som opskriften på et grandiost sci-fi-actionbrag à la “Star Wars”, men “Star Trek: The Motion Picture” har faktisk langt mere tilfælles med Stanley Kubricks “Rumrejsen år 2001”. Det er en usædvanligt tænksom og tålmodig science fiction-film – spækket med flotte, dvælende billeder af rumskibe, astronauter og henrivende himmellegemer i det uendelige verdensrum, som ledsages af Jerry Goldsmiths melodiske, majestætiske musik, der simpelthen er for smuk til at blive beskrevet med ord. Filmen er ludfattig på action, mens den til gengæld er fyldt med filosofiske dialoger om den menneskelige sindstilstand, som sættes i relief under besætningens møde med en særegen skabning, der funderer over sin egen eksistens. “Star Trek: The Motion Picture” er en udfordrende, fascinerende og indimellem langsommelig og forstyrrende følelseskold affære. Men Robert Wise (den Oscar-belønnede legende bag “The Sound of Music” og “West Side Story”) udvinder nok varme og charme fra skuespillernes præstationer til at holde vores engagement i live.
Det var en genistreg at hyre en mand som Nicholas Meyer til at instruere filmen (og raffinere manuskriptet), for han havde intet forhold til “Star Trek”, og således forholdt han sig ikke til franchisens spilleregler eller uoverskuelige kanon, men udelukkende til personerne, dramaet og følelserne. Resultatet er en blændende, følelsesladet spændingsfilm, der leverer masser af gribende tvekampe mellem kolossale rumskibe, men som først og fremmest drives af historien og karaktererne – helt op til den rystende, tårevædede slutning, hvor en af franchisens største hovedpersoner ofrer sit liv for at redde mandskabet. De fleste fans og anmeldere betragter “Star Trek II: The Wrath of Khan” som franchisens bedste spillefilm, og det er formentlig den eneste af alle tolv film, som generelt er anerkendt som en klassiker inden for science fiction-genren. Den er tilmed en af Quentin Tarantinos yndlingsfilm. “Kill Bill” indledes endda med et citat fra den! Personligt synes jeg dog, at den visuelt er mærkbart forældet (selv i forhold til flere endnu ældre sci-fi-perler) og til tider lidt sløv. Men dens enorme, emotionelle pondus er uimodsigelig.
Filmen lider lidt under at være bindeleddet mellem “Star Trek II: The Wrath of Khan” og “Star Trek IV: The Voyage Home”, hvilket den pudsigt nok ikke var udset til at være – de tre films respektive historier endte næsten tilfældigt med at danne en trilogi. Men “Star Trek III: The Search for Spock” savner vitterligt en ordentlig start (den første akt er lidt langsom og rodet), mens slutningen er meget brat. En stor del af spilletiden bruges på enten at følge op på forgængeren eller lægge op til efterfølgeren, hvorfor filmen i høj grad føles som én lang, ufuldstændig mellemakt.
Men imellem de to yderpunkter rummer filmen en masse godter. Jeg har altid følt, at “Star Trek III: The Search for Spock” var den af filmene, som med størst succes fremdrev den oprindelige tv-series tone og stemning, dens opkvikkende positivitet og smittende eventyrlyst. Den har også noget af filmseriens bedste karaktersamspil og skuespil – særligt DeForest Kelley er fremragende som en lettere traumatiseret McCoy, der forsøger at komme til hægterne igen ovenpå forløberen, og selvom mange fans fremhæver “Star Trek II: The Wrath of Khan”, når Shatners bedste præstation skal udpeges, så vil jeg mene, at han aldrig har været bedre, end han er her. Shatners reaktion ovenpå et tragisk dødsfald er decideret hjerteskærende, og filmen har faktisk flere vidunderligt følelsesbetonede øjeblikke. Det klæder “Star Trek III: The Search for Spock” at være mere intim og mindre storladen end de to foregående film, og Christopher Lloyd er desuden superb som skurken: en snerrende, aggressiv klingon.
Det er dog ikke ensbetydende med, at “Star Trek IV: The Voyage Home” ikke går i spænd med de andre film eller er respektløs over for “Star Trek”-franchisens ånd. Tværtimod er den meget tro over for “Star Trek”-skaberen Gene Roddenberrys utopiske fremtidsvision, idet den klart illustrerer (uden at ty til alenlange, udpenslende moralprædikener), hvordan vi kan (og hvorfor vi bør) arbejde os mod Roddenberrys ideale fremtidsbillede. Sci-fi med sjæl og håb – en delikat sjældenhed.
Det meste af filmen udfolder sig i San Francisco anno 1986, fordi Kirk og Co. bliver tvunget til at rejse tilbage i tiden for at hente et par pukkelhvaler med hjem til det 23. århundrede, hvor en fremmed sonde næsten har destrueret planeten Jorden i forsøget på at kontakte den nu uddøde dyreart. Det lyder skrupskørt, men det er et pragtfuldt påskud for at tvinge karaktererne ud i et helt uvant miljø – vores primitive, kaotiske tidsalder – hvor sammenstødet mellem æraerne afføder det ene geniale, komiske indfald efter det andet: Scottys bøvl med en antik 80’er-computer; Sulus flyvetur i en huey-helikopter; russiske Chekov, der spørger de forbipasserende amerikanere, hvor han kan finde USA’s atomdrevne skibe her midt under den kolde krig; Spock og Kirks konfrontation med en larmende punker på en bus… Det lyder måske torskedumt, men humoren er aldrig plat eller forceret, og manglen på højteknologisk isenkram og en egentlig skurk giver karaktererne mere tid og plads i rampelyset end nogensinde før. Det er en varm, sød og sjælfuld science fiction-film og et kærkomment toneskift ovenpå de foregående, overvejende seriøse film.
“Star Trek V: The Final Frontier” er først og fremmest hæmmet af et lavt budget (som konstant blev beskåret under optagelserne), der har resulteret i nogle frygteligt grimme og utroværdige effekter, rekvisitter og kulisser. Det hæmmer indlevelsen, når scenografien er så mangelfuld, som den er her. Samtidig insisterede Paramount på at spække filmen med humoristiske indslag, fordi “Star Trek IV: The Voyage Home” havde været så stor en succes. Men alle de “muntre” påfund er hovedrystende. Scotty slår hovedet ind i en dør; en klingon bøvser højlydt ind i kameraet; og Uhura danser halvnøgen for at distrahere en gruppe terrorister. Det er simpelthen for lavpandet, og flere af birolleskuespillerne er omtrent lige så ringe som vitserne. Den centrale historie – Spocks halvbror, Sybok (som Sean Connery oprindeligt skulle have spillet!), kaprer Enterprise for at bruge skibet til at finde Gud i galaksens centrum – er også for fjollet og uforløst. Men Jerry Goldsmiths musik er vidunderlig, og det samme er alle scenerne med “Star Trek”-filmenes hellige treenighed: Kirk, Spock og McCoy.
Tv-seriens største drivkraft var dynamikken og venskabet mellem disse tre vidt forskellige mænd. McCoy er den enormt lidenskabelige romantiker, Spock er den rationelle, kløgtige logiker, og det er ofte op til Kirk at finde den gyldne mellemvej mellem vennernes ofte sammenstødende ideologier, når en konflikt skal løses. De repræsenterer menneskets modsætningsfyldte natur, og det var altid en udsøgt fornøjelse at se d’herrer ryge i totterne på hinanden eller finde fælles fodslag, især fordi Shatner, Nimoy og Kelley havde en besnærende og unik kemi. Og her i “Star Trek V: The Final Frontier” spiller den trio en større rolle end i nogen af de andre film, og flere af deres scener er fænomenale – særligt sekvensen, hvor Spock og Kirk ser på, mens Sybok får McCoy til at genopleve et traumatisk minde om sin afdøde far. Det er et af hele filmseriens mest mindeværdige øjeblikke, og det er en skam, at det omkranses af så meget nonsens. En ujævn, men langtfra ussel film.
Således begynder “Star Trek VI: The Undiscovered Country” med, at en af klingonernes primære energikilder eksploderer (lidt à la Tjernobyl i det gamle Sovjet), hvorefter det intergalaktiske jerntæppe begynder at krakelere, og en fredsaftale pludselig bliver tvingende nødvendig. Men flere parter på begge sider af konflikten ønsker ikke, at våbenhvilen bliver en realitet – især fordi de har haft så mange årtier til at opbygge et ubændigt had til modparten. Kirk selv har endda svært ved at forsone sig med tanken om fred, da hans søn blev dræbt af klingonerne i en af de forrige film, og traktaten hænger i en tynd tråd, efter at en uskyldig Kirk bliver dømt for snigmordet på klingonernes leder, Gorkon (à la Gorbatjov).
Ligesom mange klassiske “Star Trek”-fortællinger er “Star Trek VI: The Undiscovered Country” en moralitet – et studium i både menneskets godhed og grusomhed. Det er en stærk historie, der tager godt hånd om vægtige temaer som griskhed og racisme, men som aldrig glemmer at underholde og elegant sammenvæver sci-fi med genrer som retssalsdrama, krimi og thriller. Skuespillerne – velvidende at de nok spiller deres ikoniske karakterer for allersidste gang – knokler røven ud af bukserne, og Christopher Plummer er en ren fryd i rollen som den konstant Shakespeare-citerende, klingonske skurk. Den sidste scene med besætningen, hvor en afgående Kirk citerer “Peter Pan” – den ultimative historie om evig ungdom – er lige i øjet.
Adskillige år senere støder Picard og hans Enterprise på nexus-båndet, som en forhærdet videnskabsmand, Soran, vil gøre alt for at blive opslugt af – han er endda villig til at destruere hele planeter i forsøget på at ændre båndets kurs. Soran spilles af en veloplagt Malcolm McDowell, der tydeligvis nyder at svælge i herlige replikker som ”du må have mig undskyldt, Picard, men jeg har et stævnemøde med evigheden, og jeg vil nødigt komme for sent”. Via dette nexus mødes Picard og Kirk, og det er ikke blot enormt fascinerende at se to så legendariske karakterer i samme lokale, men der er også en interessant dynamik i interaktionen mellem den fandenivoldske Kirk og den mere beherskede Picard, og Shatner og Stewart klikker godt.
“Star Trek: Generations” er lidt ujævn, og efter en fabelagtig start (hvor Kirk, Scotty og Chekov optræder kort) tager det filmen lidt tid at komme op i gear igen. Men jeg værdsætter virkelig den modenhed, hvormed filmen udforsker et tungt emne som menneskets dødelighed. Den er seriøs og eftertænksom, men aldrig tilnærmelsesvis prætentiøs, og der er ægte patos i de scener, hvor Kirk funderer over fortiden, nu hvor enden er nær. Slutningen knuste mig simpelthen som barn, men selvom jeg i dag føler, at man kunne have sat et mere poetisk punktum for Kirks personlige rejse, så har den sidste akt en følelig, emotionel slagkraft. Her er også et par superbe actionsekvenser – særligt Enterprises tvekamp med et klingonsk rumskib og Enterprises efterfølgende styrt tager kegler. Den legendariske fotograf John Alonzo, som tidligere havde skudt klassikere som “Chinatown”, “Harold og Maude” og “Scarface”, kreerer en masse smukke billeder undervejs, og Dennis McCarthys undervurderede score er guf for øregangene. Korsangen går lige i hjertekulen.
Borgerne har én kollektiv bevidsthed og er ude på at assimilere resten af galaksen. Hvis de får fingre i dig, fylder de din krop med mekaniske anordninger, udsuger dine minder og kobler dig til Borg-netværket. Din individualitet er væk, og du er nu blot endnu en hjernevasket, underdanig drone. De er en forrygende fjende, der immervæk får nerverne og nakkehårene til at vibrere ligesom alle filmhistoriens bedste monstre. De udnyttede Picards viden i deres angreb på Føderationens flåde, så selvom kaptajnen bagefter blev reddet af sin besætning, så døjede han tit med skyldfølelser senere i serien. Her i “Star Trek: First Contact” vender Borg-folket tilbage og truer ikke blot Jordens, men hele Føderationens eksistens. Kun Enterprise står mellem frelse og Moder Jords endeligt, men kan Picard overhovedet tøjle sin hævngerrighed og hive sejren hjem? Stewart er altid eminent, og han får for alvor lov til at demonstrere sit naturtalent i en film, der i bund og grund er en nyfortolkning af “Moby Dick”, hvor hvidhvalen er erstattet af robotlignende rumvæsner.
Brannon Braga og Ronald D. Moore, som skrev mange af tv-seriens allerbedste afsnit (og den gudbenådede Moore skabte senere den nye, brillante “Battlestar Galactica”-serie), har sammensat en perfekt drejebog, der vedligeholder en skøn balancegang mellem action og drama, og som er spækket med replikker af høj, høj klasse (Picards ”nu er grænsen nået!”-monolog er sensationel). Ligesom Abrams’ “Star Trek”-reboot fra 2009 er “Star Trek: First Contact” gennemsyret af referencer, som fans vil værdsætte, alt imens den forbliver lettilgængelig for de uindviede seere. Jonathan Frakes, som også spiller kommandør Riker foran kameraet, får det allerbedste ud af kollegaerne og spilder ikke ét sekund på overflødigt hurlumhej. Men selvom tempoet er højt, og intensiteten indimellem er ulidelig (en stor kompliment), så er karaktererne altid i førersædet. “Star Trek: First Contact” er først og fremmest gribende, fordi den fortæller en meget menneskelig historie om en mands forsøg på at få bugt med sine dæmoner. Det er bare fedt, at dén centrale, solide historie er indsvøbt i et festfyrværkeri af forrygende actionsekvenser og eminente effekter. Goldsmith har også leveret endnu et mageløst score, og James Cromwell er super som en fordrukken opfinder, der spiller en kæmpe rolle i “Star Trek”-franchisens mytologi. Sådan!
Historiens centrale konflikt er direkte åndssvag (Enterprise kæmper for at beskytte en befolkning på blot 600 mennesker, når nu man vil kunne redde milliarder af liv, hvis bare man flytter beboerne i en kort periode, så deres planets helingskræfter kan “høstes”), tempoet er sløvere end en skovsnegl, og – værst af alt – filmen er fyldt til bristepunktet med jammerlige jokes, der får den udskældte “Star Trek V: The Final Frontier” til at ligne en Coen-film. Punchlines om bryster, bumser og numser… Picard, som synger Gilbert & Sullivan… En scene, hvor Enterprise bliver styret med det, der bedst kan beskrives som et pc-joystick fra 90’erne… Uopfindsom, uambitiøs, kedelig og tåbelig som bare pokker – “Star Trek: Insurrection” er langtfra seriens zenit.
En hæderlig præstation af en dengang 25-årig Tom Hardy i skurkerollen, et glimrende score af Goldsmith (i øvrigt hans sidste “Star Trek”-score – Goldsmith døde to år senere i 2004) og en gæv gæsteoptræden af filminstruktøren Bryan Singer (som er en dedikeret trekkie) er de eneste lyspunkter i dette makværk, der desværre endte med at blive “Star Trek: The Next Generation”-slængets sidste filmeventyr. Manuskriptet, der ellers er skrevet af den Oscar-nominerede John Logan (“Skyfall”, “The Aviator”, “Gladiator”), bugner af højtravende dialoger, der konstant klinger falsk, og selvom Logan angiveligt er en stor “Star Trek”-fan, så er det påfaldende, hvor meget filmen ignorerer franchisens forhistorie. Actionsekvenserne går også hurtigt i glemmebogen, de fleste skuespillere bliver spist af med fuldkommen ubetydelige roller og replikker, og et dramatisk dødsfald mod slutningen er et desperat, ineffektivt forsøg på at kompensere for de forgangne to timers manglende, følelsesmæssige tyngde. Suk.
Star Trek: The Motion Picture – 4/6
Star Trek II: The Wrath of Khan – 5/6
Star Trek III: The Search for Spock – 4/6
Star Trek IV: The Voyage Home – 5/6
Star Trek V: The Final Frontier – 3/6
Star Trek VI: The Undiscovered Country – 5/6
Star Trek: Generations – 4/6
Star Trek: First Contact – 6/6
Star Trek: Insurrection – 2/6
Star Trek: Nemesis – 2/6
“Star Trek: The Motion Picture”, “Star Trek III: The Search for Spock”, “Star Trek IV: The Voyage Home”, “Star Trek VI: The Undiscovered Country”, “Star Trek: Generations”, “Star Trek: First Contact”, “Star Trek: Insurrection” og “Star Trek: Nemesis” præsenteres i 1080p/AVC 2.35:1, mens “Star Trek II: The Wrath of Khan” og “Star Trek V: The Final Frontier” præsenteres i 1080p/AVC 2.40:1. Det er værd at bemærke, at “Star Trek VI: The Undiscovered Country” her for første gang siden biografpremieren præsenteres i billedforholdet 2.35:1. På VHS og dvd har billedsiden altid været præsenteret i billedforholdet 2.10:1 med lidt mere billedinformation i top og bund, som instruktøren Nicholas Meyer og hans cheffotograf ikke oprindeligt havde planlagt, at folk skulle se.
Indholdsmæssigt svinger “Star Trek”-filmene meget i kvalitet, og billedkvaliteten ligger bestemt heller ikke på samme niveau gennem alle ti film – men gudskelov er den sædvanligvis høj og ofte meget høj. “Star Trek II: The Wrath of Khan” er faktisk den eneste af filmene, som er blevet møjsommeligt restaureret, før den blev udgivet på Blu-ray, men både dén og “Star Trek: The Motion Picture” ser fuldkommen fantastiske ud i HD. Begge transfers er mere eller mindre blottede for snavs og støj. På dvd lignede flere sekvenser i “Star Trek II: The Wrath of Khan” ærlig talt noget, der var løgn (særligt scenerne på ørkenplaneten Ceti Alpha V), men HD-billedsiden har en imponerende detaljerigdom og en vidunderlig, celluloidagtig tekstur, og både kontrasten og farvegengivelsen er upåklagelig.
Hvorom alting er… “Star Trek III: The Search for Spock”, “Star Trek IV: The Voyage Home”, “Star Trek V: The Final Frontier” og “Star Trek VI: The Undiscovered Country” ser markant bedre ud på Blu-ray, end de gør på dvd, og både glorierne og DNR-problemerne er meget sjældent decideret distraherende (“Star Trek IV: The Voyage Home” er klart hårdest ramt). Langt de fleste sekvenser er endda fuldkommen fri for DNR-skavanker. Samtidig er farverne dejligt mættede og naturtro, og selv ikke i det kulsorte verdensrum eller filmenes mange dunkle scener (særligt “Star Trek VI: The Undiscovered Country” bugner af sekvenser, der foregår i underbelyste lokaler) går vigtige detaljer tabt i mørket. De fire sidste film – fra “Star Trek: Generations” til “Star Trek: Nemesis” – ser alle fremragende ud. Her bemærker man næsten aldrig, at der er blevet brugt DNR-filtre, og glorier optræder uhyre sjældent. Farvegengivelsen er praktisk talt perfekt, det samme er kontrasten, og alle de fire billedsider er skarpe og detaljerige. Karaktermæssigt svinger de ti transfers mellem fire og fem stjerner, men eftersom billedkvaliteten er fornem gennem hovedparten af filmenes sammenlagt 1133 minutter, så runder vi op til:
Lydsiderne til de seks første “Star Trek”-film gengives via Dolby TrueHD 7.1-lydspor, mens de sidste fire films lydsider gengives via Dolby TrueHD 5.1-lydspor. Alle ti lydspor imponerer meget, selvom det (ikke overraskende) er de fire nyeste film, der lyder bedst, også selvom de altså udnytter to færre lydkanaler end de seks første film. Jeg kunne sagtens tyde hver eneste replik i samtlige ti film, og lige fra den første scene i “Star Trek: The Motion Picture” til det sidste sekunds rulletekster i “Star Trek: Nemesis” bevares en perfekt balance mellem lyd, musik og dialog. Ikke én replik, musikalsk tone eller lydeffekt bliver overdøvet, uden at det er meningen, og selv ikke på de ældste films lydspor forekommer ét sekunds nævneværdig støj eller overstyring.
Dynamikområdet er naturligvis større på de nyere lydspor – det vil sige, at lydene i de dybeste og højeste frekvenslejer kommer klarere igennem i “Star Trek: The Next Generation”-filmene end i sagaens ældre opusser. Men subwooferen får ofte lov til at lege, og det lyder altid godt, når den deltager i festlighederne. De ældre film bruger baghøjtalerne mere sparsomt end de nyere, hvilket også er forventeligt, men alle ti film rummer vitterligt mange gode panoreringer og udnytter fermt surround-højtalerne til at skabe en troværdig, auditiv atmosfære, der gør det lettere at leve sig ind i filmenes futuristiske universer.
For det første er det værd at bemærke, at alle 10 film medfølger i deres oprindelige biografudgaver. Både “Star Trek: The Motion Picture”, “Star Trek II: The Wrath of Khan” og “Star Trek VI: The Undiscovered Country” er ude på dvd i alternative versioner med nytilføjede scener mm. Jeg foretrækker personligt den såkaldte “Director’s Edition”-udgave af “Star Trek: The Motion Picture” fra 2001, som er strammet lidt op og har fået finpudset nogle af de effekter, som filmholdet ikke nåede at fintune før biografpremieren i 1979. Desværre blev den nye udgave færdiggjort i en meget lav opløsning (blot 720×480 pixels, hvor disse HD-transfers præsenteres i 1920×1080 pixels), så man ville være nødt til at genskabe alle 2001-udgavens effekter i en højere opløsning, før den kunne udgives på Blu-ray – en tidskrævende proces, som man altså ikke har valgt at kaste sig ud i.
Til gengæld har jeg altid følt, at den forlængede udgave af “Star Trek II: The Wrath of Khan” havde et svagere flow end biografversionen, så den savner jeg bestemt ikke, mens de ekstra scener i “Special Edition”-udgaven af “Star Trek VI: The Undiscovered Country” er direkte horrible. Enkelte tilføjelser til en af filmens slutscener fik den til at minde om noget fra et fjollet “Scooby-Doo”-afsnit – komplet med aftagelige ansigtsmasker og grinagtige twists. Kort sagt: Jeg har det personligt ganske fint med, at boksen udelukkende giver os mulighed for at se originaludgaverne af de ti film.
I øvrigt er her næsten alt ekstramateriale fra de gamle dvd-udgivelser. Det gamle dvd-materiale er blevet opskaleret fra SD, mens alle de nye dokumentarer præsenteres i HD. Dog indeholder ”Star Trek: The Motion Picture”-skiven ikke alle de ekstra godter fra dvd’en – formentlig fordi meget af det gamle ekstramateriale omhandlede den nye udgave af filmen, som altså ikke ligger her på BD-udgivelsen. “Star Trek”-eksperterne Michael og Denise Okuda (et ægtepar), forfatterne Judith og Garfield Reeves-Stevens (endnu et ægtepar) og illustratoren Daren Dochterman, som bl.a. har arbejdet på “Director’s Edition”-udgaven af “Star Trek: The Motion Picture” og David Finchers “Se7en”, har i fællesskab indtalt et enormt informativt, dybdeborende kommentarspor til filmen. Kvintetten disker op med et væld af interessante anekdoter, som fans formentlig aldrig har hørt før, og de drøfter sagligt både filmens styrker og svagheder. Her er også omtrent otte minutters forlængede/slettede scener, en stak tv-reklamer og tre korte, nye dokumentarer (samlet varighed: ca. 25 min.), som bl.a. gennemgår manuskriptets evolution og ser nærmere på en central scene fra filmen, hvori en række fans agerer statister.
Instruktøren/skuespilleren Leonard Nimoy, skuespillerinden Robin Curtis, forfatteren/produceren Harve Bennett og fotografen Charles Correll har indtalt et udmærket kommentarspor til ”Star Trek III: The Search for Spock”, men jeg kunne endnu bedre lide kommentarsporet med forfatterne Ronald D. Moore og Michael Taylor, som faktisk havde intet med filmens tilblivelse at gøre, men som senere arbejdede på bl.a. “Star Trek: The Next Generation” og “Star Trek: Deep Space Nine”. Begge mænd er trofaste trekkies og ved så meget om franchisen og netop “Star Trek III: The Search for Spock”, at deres indsigt aldrig føles irrelevant, selvom de altså ikke arbejdede på filmen. Her er også ni dokumentarer (samlet varighed: ca. 153 min.), og de fleste af dem fokuserer på filmens design og effekter – en nyproduceret dokumentar om ILM’s arbejde på flere af filmene hylder fornemt effektmagernes utrolige opfindsomhed i en tid, før alt kunne laves med computere. Jeg nød særligt den bidende sarkasme i Shatners (småskøre) interviews og dokumentaren om klingonernes opspundne sprog.
Manuskriptforfatterne Roberto Orci og Alex Kurtzman har derudover indtalt et ganske fint kommentarspor til filmen, hvorpå de primært diskuterer deres forkærlighed for “Star Trek”-franchisen og inspicerer manuskriptets struktur. Duoen havde ikke noget med “Star Trek IV: The Voyage Home” at gøre, men de skrev i fællesskab de to seneste “Star Trek”-film – den sidste (“Star Trek Into Darkness”) i samarbejde med den kontroversielle Damon Lindelof. Deres passion er smittende, og deres indgående kendskab til manuskriptfagets kunst (og det siger jeg endda, selvom de var med til at forfatte de to første, frygtelige “Transformers”-film) gør deres kommentarspor værd at lytte til. Her er også en stribe gamle interviews og hele 16 dokumentarer (samlet varighed: ca. 194 min.), der omhandler alt fra filmens prisværdige budskab og Oscar-nominerede lyddesign til optagelserne i San Francisco og den afdøde skuespiller Mark Lenard, som i sin tid spillede Spocks far, Sarek.
Her er hele 14 dokumentarer (samlet varighed: ca. 149 min.), som også tilbyder et forfriskende oprigtigt og objektivt indblik i filmens produktion. Dokumentarerne ser også nærmere på bl.a. lighederne mellem virkelighedens teknologi og det fiktive udstyr i “Star Trek”, franchisens legendariske “hofscenograf”, Herman Zimmeran, og en række NASA-folk, der blev inspireret af “Star Trek” til at udforske virkelighedens verdensrum. Her er mange spændende arkivklip og både gamle og nye interviews, mens diskens i alt fire slettede scener (samlet varighed: ca. 4 min.) er forglemmelige. Hvis du markerer overskriften “The Star Trek Universe” og derefter trykker på din fjernbetjenings venstre piletast, så får du adgang til et kort fraklip (1 min.), som desværre ikke er synderligt morsomt.
Næsten alle udgivelsens kommentarspor er værd at bruge tid på, så derfor er jeg efterhånden ved at løbe tør for superlativer til at beskrive dem. Men kommentarsporet til ”Star Trek: Generations” med manuskriptforfatterne Ronald D. Moore og Brannon Braga er et af boksens bedste. Pudsigt nok er jeg langt mere begejstret for filmen, end de er. Duoen gennemgår gladelig, hvor svært det var at skrive en film, der havde så mange mål – den skulle bl.a. sige endegyldigt farvel til den oprindelige “Star Trek”-besætning, give “Star Trek: The Next Generation”-holdet en ordentlig entré på filmscenen, appellere til fans af begge serier osv. De føler tydeligvis selv, at de kunne have skrevet en langt bedre film. Det er jeg måske ikke helt enig i, men jeg satte alligevel stor pris på mændenes interessante refleksion. Instruktøren David Carson og førnævnte Manny Coto har også indspillet et kommentarspor, som er udmærket, men ikke nær så dybdeborende som det andet.
Brannon Braga og Ronald D. Moore har desuden indtalt et superbt kommentarspor til ”Star Trek: First Contact”, som de også skrev i fællesskab. Makkerparret er lige så informativt som sidst, men de er i langt bedre humør, idet de godt er klar over, at dette er en markant bedre film end “Star Trek: Generations”. Vidste I, at filmen oprindeligt skulle have foregået i middelalderen? Manuskriptet blev også omskrevet fuldstændigt efter et møde med Patrick Stewart. Oprindeligt var det slet ikke meningen, at Picard skulle være om bord på Enterprise, mens det blev angrebet af Borg-dronerne. Manuskriptforfatteren Damon Lindelof (som jeg personligt ikke ser det store i ovenpå “Prometheus” og “Star Trek Into Darkness”) og TrekMovie.com-redaktøren Anthony Pascale har også indtalt et kommentarspor, som dog ikke tilbyder mange værdifulde kommentarer og bruger megen tid på blot at skamrose filmen, dens medvirkende og bagmænd. Det sidste kommentarspor er blevet indtalt af instruktøren/skuespilleren Jonathan Frakes, som ærlig talt virker beruset. Han råber ofte højlydt og griner endnu højere. Spøjst, men også forbavsende underholdende.
Her er også 21 “Star Trek: First Contact”-relaterede dokumentarer (samlet varighed: ca. 245 min.) som gransker alt fra udarbejdelsen af manuskriptet og konstruktionen af kulisserne til designet af filmens nye Enterprise-rumskib og Jerry Goldsmiths uimodståelige underlægningsmusik. Der fokuseres primært på effekterne, men jeg værdsatte virkelig den dybdeborende, ærefulde dokumentar om den geniale Goldsmith. Selv filmens grafikere blev inspireret af at lytte til mandens kompositioner! Ydermere er her en stribe storyboards og et enkelt billedgalleri. Her er så mange minutters materiale, at mange ting naturligvis bliver gentaget, men ligesom stort set alle æskens andre dokumentarer er disse skruet godt sammen.
Skivens 18 dokumentarer (samlet varighed: ca. 218 min.) fokuserer på alt det sædvanlige: stunts, effekter, skuespil, makeup, manuskriptet osv. Manuskriptforfatteren Michael Piller, som ellers stod bag nogle af “Star Trek: The Next Generation”-seriens bedste afsnit, kommer lidt ind på de mange ændringer, som producerne og filmselskabet (og angiveligt også Patrick Stewart) forlangte i hans oprindelige manus. Piller skrev senere en bog om hele forløbet, som blev lækket på internettet, men aldrig blev trykt på grund af dens kontroversielle historier. Hvis dog bare man havde stolet 100% på Pillers vision… ”Jeg ville være lykkelig, hvis jeg kunne nøjes med at lave ‘Star Trek’-film resten af mit liv,” fastslår den Oscar-belønnede F. Murray Abraham i øvrigt. Wow! Disken huser også en stak storyboards, et billedgalleri og i alt syv slettede scener (samlet varighed: ca. 13 min.). Jeg ved, at man i sin tid skød en alternativ slutning, hvor “Star Trek: Deep Space Nine”-karakteren Quark dukker op (der findes flere billeder fra den på nettet), så det er ærgerligt og mærkværdigt, at man ikke også har lagt den på disken.
Her er også tre billedgallerier og 21 dokumentarer (samlet varighed: ca. 204 min.), og også hér bliver folk ved med at skamrose den nedsablede film, alt imens de ignorerer dens dagklare mangler. Mange af skuespillerne har siden hen (fuldt forståeligt) kritiseret “Star Trek: Nemesis”, men her skal man dæleme lede længe efter en kritisk røst. Det er dog interessant at se en veloplagt Tom Hardy folde sig ud over for den garvede Patrick Stewart i en testoptagelse, som blev indspillet før filmen. Her er også en stak slettede scener (samlet varighed: ca. 27 min.), men ingen af dem havde gjort filmen bedre – undtagen den alternative slutning, som fremtvinger et par træk på smilebåndet og byder på en fin birollepræstation af den dygtige Steven Culp.
Den sidste disk bærer overskriften ”Star Trek: Evolution”, og den huser i alt seks dokumentarer (samlet varighed: ca. 69 min.). En række forskellige personligheder udtaler sig om deres yndlingsøjeblikke i filmene; den nu nedlagte “Star Trek: The Experience”-turistattraktion bliver gæstet (jeg nåede at besøge den i 2007 – jubii!); og der ses nærmere på franchisens forskellige Enterprise-rumskibe og skurke. Her er også et interaktivt kort, der viser et udsnit af vores galakse og påpeger, hvor de forskellige film fandt sted. Det er nok kun enormt nørdede trekkies, der vil finde denne funktion interessant.
Som sagt er “Star Trek”-filmserien en blandet landhandel – blandt denne boks’ i alt ti spillefilm finder man både fadæser og petitesser, men de fleste af filmene er rent faktisk fremragende. Derfor vil jeg slet ikke tøve med at anbefale fans og alle andre science fiction-entusiaster at investere i denne uforlignelige udgivelse. Både billed- og lydkvaliteten er for det meste i top, og her er nok ekstramateriale til at holde en trekkie beskæftiget i ugevis. Engage!
Se også: Engage! Filmz TV fejrer Star Treks 45-års fødselsdag
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet