Star Trek: The Next Generation – Sæson 3
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 14. maj 2013 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Et af de spørgsmål, jeg oftest bliver stillet, er: ”Hvis jeg vil gå i gang med Star Trek, hvor katten skal jeg så begynde?” Som inkarneret trekkie kan jeg sagtens forstå, hvorfor uindviede sjæle bliver forvirrede, når de (så at sige) forsøger at tage hul på bylden, for Star Trek-franchisen rummer efterhånden tolv spillefilm og over 700 tv-afsnit fordelt over hele seks forskellige tv-serier, hvis historier strækker sig over tre forskellige århundreder. Star Trek er ikke blot et af tidens største og mest sejlivede kulturfænomener, det er også en jungle. En jungle, der er vokset eksponentielt i næsten 50 år. Men mit svar på spørgsmålet er altid det samme: Start med den 3. sæson af “Star Trek: The Next Generation”.
Men “Star Trek: The Next Generation” er først og fremmest et godt udgangspunkt for nysgerrige newbies, fordi den aldrig antager, at man har en encyklopædisk viden om Star Trek. På elegant og subtil vis brødføder manuskriptforfatterne os med informationer om franchisens mytologi, alt imens serien udforsker helt nye verdenshjørner inden for franchisens futuristiske rammer. Kort sagt: “Star Trek: The Next Generation” er uhyre lettilgængelig. Samtidig har serien et pragtfuldt persongalleri – franchisens formentlig mest helstøbte af slagsen – og, nå ja, så har serien ingen af de papmachekulisser og indimellem grinagtige gummikostumer, som (desværre) gør det svært for mange at give sig i kast med 60’er-serien. Og så lyder det måske umiddelbart som en bagatel, men det er også meget lettere at tage serien seriøst fra og med dens tredje sæson, fordi man droppede de første par sæsoners ekstremt stramme, pyjamaslignende uniformer til fordel for noget mere simpelt og stilet kluns. Sådan.
Den barnagtige androide Data har altid været seriens største trumfkort, og Brent Spiner er direkte sublim i rollen. Uden nogensinde at fremstå akavet eller karikeret bevæger han sig maskinelt og leverer sine replikker med en følelsesforladt distance, men med små gestikulationer og ansigtstræk antyder han immervæk, at der gemmer sig mere bag Datas facade end kabler og computerchips. Han er en af genrens mest indtagende karakterer, og hans personlige kamp for at blive mere menneskelig er en af seriens mest gribende, gennemgående fortællinger. I et af sæsonens højdepunkter, “The Offspring”, konstruerer Data en datter, som Stjerneflåden prompte beordrer Data til at udlevere, da de snarere betragter maskinen, Lal, som en opfindelse end et levende væsen. Det er 45 minutters klassisk Star Trek – intelligent sci-fi, der gransker, hvad det vil sige at være menneske, alt imens den både giver intellektet og følelsesregistret meget at arbejde med.
Tidligere havde Enterprises klingonske sikkerhedsofficer, Worf, ofte fremstået som blot en arrig statist, men i “Sins of the Father” kommer vi tættere på både Worfs fortid og personlighed samt det ærekære, klingonske samfund. Derved styrkes ens forståelse og forkærlighed for den karismatiske kolos. Det er også en ren fornøjelse at se Spocks far, Sarek, vende tilbage i den følelsesladede episode “Sarek”, mens det vrimler med effektive, humoristiske indfald i “Déjà Q”, hvor den spøgefulde, skæppeskønne Q (en vidunderligt jovial John de Lancie) dukker op for fjerde gang i seriens historie.
Forglemmelige episoder som “The Price” (en omgang oversentimental romantik) og “A Matter of Perspective” (et ujævnt, rodet mordmysterium) ændrer ikke på, at denne sæson udgjorde et pragtfuldt startskud til en ny Star Trek-guldalder. Som sagt: Hvis du overvejer at give dig i kast med Star Trek, er det altså oplagt at starte her. Og der er endnu bedre sæsoner i vente.
Præsenteret i 1080p/AVC 1.33:1. Hvis du for en håndfuld år siden havde fortalt mig, at jeg en skønne dag ville anmelde en tv-sæson fra 1989 på Blu-ray og belønne dens billedkvalitet med topkarakter, havde jeg troet, du var fuldkommen vanvittig. Men den 3. årgang af “Star Trek: The Next Generation” fremstår praktisk talt fejlfri i HD, og den ser tilmed bedre ud end de to foregående sæsoner, som også så fremragende ud, men som indimellem bød på en smule digital støj og overdreven brug af DNR (digitalstøjreduktion, som kan få detaljerigdommen til at dale). Den slags skavanker forekommer heldigvis aldrig her. Jovist, der optræder et par mikroskopiske støvkorn her og der, men aldrig i et tilnærmelsesvis distraherende omfang, og de få slørede skud skyldes fotografernes oprindelige arbejde og altså ikke den fænomenale indsats, som selskabet CBS har lagt i at restaurere disse 23-24 år gamle tv-episoder.
Billedet er nærmest altid knivskarpt, og detaljerigdommen er gang på gang fuldkommen forbløffende. Fans vil formentlig føle sig fristede til at pause afsnittene flere gange undervejs for at studere de utallige detaljer, der tidligere har været uklare på VHS og dvd. Det gjorde jeg i hvert fald. Kontrasten er i en liga for sig, og især derfor fremstår episoderne langt mere filmiske, end de i sin tid gjorde på dvd – nu kan man for alvor beundre fotografernes leg med lys og skygger, som ofte giver episoderne et lækkert spillefilmslook. Og farverne, der ofte fremstod drænede og matte på dvd, er generelt naturtro og særdeles appetitlige. Desuden figurerer hverken glorier eller udtværing. De fleste effekter er blevet fornemt rekonstrueret ved brug af de oprindelige modelskud, mens de få nyindsatte computereffekter (såsom phaserskud) fungerer fortrinligt.
Som sagt ser seriens 3. sæson bedre ud i HD end de to foregående, og den lyder også bedre. Ærlig talt lyder serien bedre end de fleste nyproducerede tv-føljetoner. Næsten samtlige kanaler er konstant aktive, uden at man nogensinde føler, at man bombarderes med overflødige lydeffekter. I scenerne på Enterprise hører man tit bippende computerpaneler i det fjerne og rumskibets dybe, konstante brummen, som aldrig bliver tilnærmelsesvis irriterende, men tværtimod kun styrker fornemmelsen af, at man befinder sig i det ydre rum sammen med alle de gæve stjerneflådeofficerer. Den auditive atmosfære er også enormt imponerende. Bare tjek planetscenerne i “The Enemy”, hvor tordenskraldene folder sig ud i samtlige højtalere med manér uden nogensinde at overdøve replikkerne, som i øvrigt altid kommer klokkeklart igennem. Panoreringerne tager også kegler – hver gang Enterprise flyver forbi kameraet, fornemmer man, at det passerer hjemmebiografen på vejen. Musikken fylder altid helt tilpas i lydbilledet.
De oprindelige stereolydspor medfølger også. Jeg vil dog endnu en gang fraråde folk at se afsnittene med danske undertekster, eftersom de er spækkede med trykfejl og fejloversættelser. Hvis de ansvarlige oversættere tilfældigvis læser med, vil jeg gerne lige pointere, at der altså ikke er noget ‘e’ i udmærket.
Når man smækker udgivelsens første skive i afspilleren, præsenteres man øjeblikkeligt for trailerne til BD-udgivelserne af “Star Trek: The Next Generation”-dobbeltafsnittet “The Best of Both Worlds” og 2. sæson af tv-serien “Star Trek: Enterprise”. Det er bare lidt ærgerligt, at man bliver nødt til at genindsætte skiven i afspilleren, hvis man vil gense trailerne. Desuden medfølger de gamle tv-reklamer for alle sæsonens 26 afsnit. Når man ser disse trailere, bliver det fornemme restaureringsarbejde for alvor sat i relief.
Derudover rummer udgivelsen alle de gamle, velproducerede dokumentarer fra den oprindelige dvd-udgivelse af sæsonen. I “Mission Overview” (18 min.) taler flere af manuskriptforfatterne, producerne og skuespillerne om nogle af de vigtige begivenheder bag kameraet, mens sæsonen blev indspillet – såsom manuskriptforfatternes turbulente tilværelse og genansættelsen af skuespillerinden Gates McFadden, som spiller skibslægen Beverly Crusher og oprindeligt blev fyret efter seriens 1. sæson. I “Memorable Missions” (13 min.) taler de samme mennesker om højdepunkterne foran kameraet – såsom deres yndlingsøjeblikke og yndlingsafsnit fra sæsonen. “Selected Crew Analysis” (14 min.) ser nærmere på karakterernes udvikling i løbet af sæsonen, mens “Production” (20 min.) minder mere om den førstnævnte dokumentar. Her tales der om arbejdet på udvalgte afsnit, og flere af episodernes effekter gennemgås også.
I de tre nye dokumentarer “Biological Distinctiveness”, “Technological Distinctiveness” og “The Collective”, som tilsammen varer omtrent halvanden time, taler manuskriptforfatterne, skuespillerne og producerne om seriens tredje årgang. Og igen var jeg forbløffet over de interviewedes oprigtighed. Manuskriptforfatterne er eksempelvis ikke bange for at tale om, hvor svært det var at efterkomme Roddenberrys mange regler og restriktioner. Behr taler bl.a. om, hvordan hans manuskript til afsnittet “Captain’s Holiday” gik fra at være en seriøs, bevægende fortælling om Picards personlige tvivl, som alle de andre forfattere elskede, til en fjollet, fordummet eventyrfortælling, eftersom Roddenberry mente, at Enterprises galante kaptajn og resten af besætningen var for “modne” til at føle noget så normalt og menneskeligt som frygt.
“Tribute to Michael Piller” (14 min.) hylder den afdøde producer/manuskriptforfatter Michael Piller, som overtog styringen af manuskriptforfatterholdet fra og med seriens 3. sæson og var hovedårsagen til seriens kvalitetsmæssige kvantespring.
Endnu bedre er kommentarsporet til afsnittet “Yesterday’s Enterprise”, hvor Okuda-parret, Moore og manuskriptforfatteren/produceren Ira Steven Behr på både grundig og uhyre underholdende vis gennemgår skabelsen af et af seriens bedste og mest populære afsnit, som pudsigt nok ingen havde store forventninger til, mens det blev skruet sammen. Instruktøren David Carson (som senere instruerede spillefilmen “Star Trek: Generations”) har også indtalt et spændende, informativt kommentarspor til episoden. Det sidste kommentarspor er blevet indtalt til “The Offspring”. Okuda-parret og manuskriptforfatteren René Echevarria taler om et af seriens mest rørende afsnit, der gennemgik mange forandringer, efter Echevarria afleverede sit første manuskriptudkast.
Kvalitetsmæssigt er der et markant skel mellem den 3. årgang af “Star Trek: The Next Generation” og seriens to første, relativt ujævne sæsoner. En række nyankomne, talentfulde manuskriptforfattere gav drejebøgerne et kæmpe kvalitetsboost, skuespillerne kom omsider helt ind under huden på deres fiktive alter egoer, og visuelt ser sæson 3 også bare langt bedre ud end de to forrige. Jovist, der befinder sig et par svipsere blandt sæsonens 26 episoder, men her er langt flere guldklumper – inklusive en af tv-historiens allerstørste cliffhangere. Hvis man vil prøve kræfter med en af tv-historiens bedste sci-fi-føljetoner, er det her det rette sted at starte.
Paramount og CBS har givet sæsonen den fuldkommen fænomenale Blu-ray-udgivelse, den fortjener. Her er tonsvis af ekstra godter – deriblandt flere timers hudløst ærlige og ekstremt fascinerende interviews med seriens skuespillere og bagmænd. Eftersom alle sæsonens afsnit ser hamrende godt ud i HD og lyder lige så godt, ville det være galimatias at undvige udgivelsen, hvis man er trekkie. Og selv hvis man blot har en spinkel forkærlighed for sci-fi-genren, er denne Blu-ray simpelthen et must. Engage!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet