Stefan Zweig: Farvel til Europa
Udgivet 6. sep 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvis man tænder for sit fjernsyn en tilfældig aften, er der en ret stor sandsynlighed for, at man på et tidspunkt ender med at se en historisk dokumentarserie. Rost højprofil-tv som “Danmarks historie” på DR eller de diskrete BBC-lån, som søsterkanalerne sætter på for at udfylde ventetiden, inden “Deadline” eller noget med Adrian Hughes. Man kender efterhånden formen. Så godt, at man får flashback til den, når man ser Maria Schraders “Stefan Zweig: Farvel til Europa”. Her er der bare ingen roligt messende fortællerstemme, ingen informativ grafik til at binde rekonstruktionerne sammen. Forskellen på filmkunst og folkeoplysning? Mængden af Piet van Deurs.
Rejsen rundt har ikke konfliktfyldte oplæg, ikke sløjfebindende udgange. Zweig er bare et nyt sted og tøjler med sig selv og sin egen position som tysktalende intellektuel i en verden, der skriger på fordømmelse af Hitler. Den grundlæggende konflikt er, at den sympatiske Zweig ikke vil fordømme sit fædreland, ikke vil blande kunst og politik sammen. Schrader fravælger desværre også at tage stilling til sit emne, der ikke er politik, men Stefan Zweig. Nu har hun jo stillet kameraet op der i midten, så må skuespillerne og andre, der gider, forsøge at engagere sig følelsesmæssigt. Det er selvfølgelig karikeret, men den kunstneriske distance gør ikke noget godt for en film, hvor mænd går med lommeur og letter på hatten til goddag.
Det er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men jeg synes, at Schraders ‘ind-til benet’-tilgang bliver for minimalistisk skrabet. Især fordi det rent fortælleteknisk bliver mere snærende end frigørende, at de samme karakterer bliver sat i et nyt rum og ikke meget mere. Der er ikke nogen fortællerstemme, men der er stadig ret meget snak. Snak om vejret, snak om indretning og en hel del mere, der bare falder tilbage som udenoms-snak. Jeg er overbevist om, at Josef Hader er en tro og velspillet kopi af Stefan Zweig, og jeg kan sagtens nyde Barbara Sukowas og Aenne Schwarz’ spil som Friderike og Lotte Zweig, men det bliver ved den distancerede anerkendelse af et håndværk.
Nogle portrætfilm laves for at vise nye sider af dem, vi troede, vi kendte. Gerne med noget familiesnavs eller andre grimme ting, der kan rulle ud af skabet undervejs. Maria Schrader er i den forstand helt igennem nobel. Hun fortæller kun ting, som vi vidste i forvejen (os der selvfølgelig kender vores europæiske litteraturhistorie…) eller ting, som vi ærlig talt ikke behøvede at vide. “Stefan Zweig: Farvel til Europa” er bedre spillet og skarpere æstetisk udformet end uendelige analyser af Versailles-traktaten og Europas indgiftede kongeslægter på tv. Men jeg ville alligevel stadig nok hellere lave en kop kaffe og tænde for Piet van Deurs.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet