Jeg er stadig Alice
Udgivet 3. mar 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
John Black, Washington Street 42, Hoboken. ”Husk det,” siger neurologen til Alice, der er begyndt at glemme. Hun glemmer, hvor hun er, når hun løber sig en tur. Hun glemmer, at hun har hilst på sønnens nye kæreste, Jenny, til middagen. Og hun glemmer, hvad hun vil sige, når hun underviser i lingvistik på universitetet. Hun frygter det værste, så hun har opsøgt en neurolog. Det er værre end det. Hun har Alzheimers, der langsomt vil få hende til at glemme alt, alle og sig selv. Jeg håber, jeg sent vil glemme Julianne Moores Oscar-præstation i “Jeg er stadig Alice”.
Det barske emne er dog ikke blot rørende, men ligefrem aktiverende. Tre ord skrives op på køkkentavlen. Æggeuret stilles. 10 min. Kan hun huske dem? Min hjerne legede med. Kan jeg huske ordene? Ikke nu. Hvad lavede jeg i går? Har jeg en aftale i morgen? Med hvem? Hmm. Er jeg ved at få Alzheimers? Næppe. Men tanken om at miste sin hukommelse, sine minder fik “Jeg er stadig Alice” ubehageligt tæt på. For har det nogen værdi at opleve, hvis man ikke kan huske oplevelsen til senere, at mindes den?
Andre eksistentielle spørgsmål stilles løbende med moden fornemmelse for ikke at søge dramaet eller konfrontationen, men diskussionen. Hvornår er Alice så lidt Alice mere, at ægtemanden med god samvittighed kan leve sit liv videre uden hende? Kan man sørge over tabet af et menneske, der stadig lever? Spørgsmål, der nemt kunne få en familiekrig til at bryde ud i et manuskript. Men det er ikke en krigsfilm. Her er ingen våben, kun eftertanke.
Den eftertanke ville Alice have glemt nu. Jeg vil huske på den så lang tid, jeg kan. Eftertanken, minderne og Julianne Moore. Tilbage til begyndelsen: ”Kan du huske det?” siger neurologen til slut på sin første samtale med Alice. Det kan hun ikke. Kan du?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet