Swinger
Udgivet 21. sep 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det swinger ikke i “Swinger”. Det gjorde det heller ikke i Mikkel Munch-Fals’ debut fra snart en del år tilbage. Den viste, at den tidligere Premiere-anmelder havde set en del Todd Solondz-film. Som “Happiness”, der dog slet ikke er så happy igen. Det er sarkastisk, næsten kynisk ment. På samme måde var der heller ingen smukke mennesker i Munch-Fals-debuten “Smukke mennesker”. Han foragtede sine filmmennesker. Ynkede dem. Det gør han stadig.
Han skal på swingerweekend med den kedelige kone og andre par. Som Martin Buchs fjernvarme-sælger, der næsten er lige så livstræt som sin sure Erik – også fra “Rytteriet”. Han er gift med Mille Dinesen, der spiller Rita-skrap, som hun gør i “Rita”. Sammen kan de så sidde og tænke over sit spildte liv, hvilket carpe diem-forstærkes, da et ungt par dukker op som nyheder hos alle de gamle swinger-weekenden over. Mon ikke ham med fjernvarmen bliver mere nærværende i selskab med hende den unge?
Det er ikke, fordi jeg slet ikke kan lide den Munch-Falske stil. Der, hvor han lader sin kyniske sarkasme nærme sig en mere kærlig ironi, er jeg på. Sådan som Sofie Stougaard debuterede med “Kærlighed og andre katastrofer”. Som i “Swinger”-introen, hvor det røde rum introduceres i sirlig slow-motion. Det er her, der kneppes. Men ikke i begyndelsen. Her gør Birthe Neumann og mand rummet rent. Med kost og spand. Fylder op med kondomer – det skal gå ordentligt til, når man boller en andens ægtefælle. I den scene er der stor kærlighed, men i helheden er der mest foragt.
Jeg ville sådan ønske, at et talent som Mikkel Munch-Fals ville slippe sit småborgerhad. Det had er for nemt. Og dets friskhed døde ud med Solondz’ sarkasme. Den kynisme swinger ikke mere. Og derfor forarger det heller aldrig, når Birthe Neumann bliver bollet af en af dem fra “Rytteriet”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet