Take This Waltz
Udgivet 16. aug 2012 | Af: Benway | Set i biografen
Problemet med romantiske film er for langt hovedpartens vedkommende, at de ganske enkelt ikke har noget som helst at gøre med virkeligheden. Det forhindrer dem selvsagt ikke i at være en slags fornøjelig eskapisme på linje med James Bond-filmene, men det gør, at i hvert fald undertegnende ofte har svært ved at blive voldsomt revet med af dem, eftersom de har fokus på den på mange måder mindst vedkommende del af et forhold.
Filmen følger det umiddelbart lykkelige par Margot og Lou – spillet af henholdsvis Michelle Williams og Seth Rogen. Deres samliv bliver dog gevaldigt truet, da Margot tilfældigvis møder Daniel på en rejse, og som viser sig at bo lige rundt om hjørnet. Margot er fast besluttet på ikke at forlade Lou, men ikke desto mindre bliver hun tiltagende betaget af Daniel, mens Lou tilsyneladende er for opslugt af den kogebog, han er ved at forfatte, til at bemærke, at noget er galt.
Michelle Williams bringer til hovedrollen som Margot en masse nuttet sødme og giver – ikke ulig James Stewarts klassiske rolle i “Vertigo” – en masse automatisk sympati til en figur, som ellers i bund og grund ikke er voldsomt sympatisk. Forestil dig den fordømmelse, der automatisk ville vælte ned over hende, hvis rollen blev spillet af en mand. Kernen i hendes romantiske bestræbelse bliver ikke mindst udfordret af den alkoholiske veninde Geraldine – glimrende spillet af komikeren Sarah Silverman – samt en ældre dame, som til bemærkningen “nye ting er spændende” tørt konstaterer, at “nye ting bliver også gamle”.
“Take This Waltz” er glimrende instrueret af Sarah Polley, der stod bag den roste “Away from Her”, og som formår at bringe en visuel opfindsomhed til filmen. En scene, hvor Margot og Daniel tager en tur i en karrusel til tonerne af 80’er-hittet “Video Killed the Radio Star”, lyder som en grum kliche på papiret, men på en eller anden måde lykkes det Polley at transformere scenen til en lille sørgmodig livs-poetisk sekvens. Endnu mere mindeværdig er brugen af det Leonard Cohen-nummer, som filmen låner sin titel fra, og som fornemt bliver anvendt til at fremvise filmens tvetydige natur. Lykken er en lunefuld og svært gennemskuelig størrelse, men denne lille perle af en film blotlægger den med grusom skønhed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet