Dommeren
Udgivet 26. nov 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Den fortabte søn vender hjem fra den moralsk korrupte storby til den lille by på landet, hvor den ægte kærlighed og de sande værdier venter på ham. Det er vel så tæt, man kommer på den definitive kliché i amerikansk film, men som med alle klichéer er det vigtigste, hvordan man bruger dem.
Årsagen til at Hank, der ellers tjener gode penge på at forsvare skyldige rigmænd i den onde, onde storby, vender hjem til barndomsbyen, er at moderen dør. Det giver anledning til de første spændinger mellem far og søn, som sønnen vanligt vælger at flygte fra, men før han kan komme helt væk, bliver faderen involveret i en dødsulykke med sin bil og ender med en mordanklage. Så må sønnen som forventet træde i karakter og gennemgå en moralsk renselse, så han kan forsones med faderen og blive et ægte menneske. Det lidt for genkendelige narrativ og de bekymrende moralske pointer til trods, forløses det plot faktisk ganske effektivt.
Så meget desto mere fordi man åbenbart har valgt at smøre linsen ind i vaseline og ellers bruge så mange påtagede kamera- og lysindstillinger som muligt. At filme i modlys så mange gange kommer mest af alt til at virke som de filmskoleelever, der, når de skal lave deres første ‘rigtige’ film, ikke kan dy sig for at bruge alle de effekter, de har læst om. Det er dumme og mest af alt irriterende skønhedsfejl, der trækker en ellers god film ned.
Havde kameramanden holdt sig lidt mere til Mies van der Rohes mantra om ’Less is more', så kunne jeg uden forbehold have givet “Dommeren” fem stjerner. Det bliver desværre en del mindre. Det er ærgerligt, når “Dommeren” netop leverer en frisk, ny version af den velkendte ‘en-søn-kommer-hjem’-historie. Uheldigvis gemt bag et tykt lag for meget.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet