The Match Factory Girl
Udgivet 23. dec 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD







Hun har til alle tider stået til rådighed som prygelknabe for sine omgivelser, ikke mindst den storrygende mor og ditto stedfar, hos hvem hun stadig bor og opvarter på alle leder og kanter. Det være sig, når den unge og kærlighedshungrende kvinde da ikke står ved samlebåndet på den lokale tændstiksfabrik dag ud og dag ind, kun adskilt af endeløse serviceringer af de forsumpede forældre samt enkelte håbefulde besøg på den lokale beverding. At finde den eneste ene i et lokalsamfund i det finske er imidlertid lettere sagt end gjort, men en dag får Iris imidlertid de bornerte finner på andre tanker, da hun for den seneste lønudbetaling indkasserer en rød kjole, går i byen og bliver gravid. Færdig bum. Sådan.

Det er nærliggende at tænke, at Kaurismäki med “The Match Factory Girl” her indrammer en allegori over H. C. Andersens udødeliggjorte “Den lille pige med svovlstikkerne”. Ligesom i det aldrende eventyr træder også Iris ved siden af og fejler efter omgivelsernes mening, da hun køber en rød kjole. Udviklingen er imidlertid en noget anden og fortælles for i øvrigt med stilsikker tæft for form og indhold af en samfundskritisk Kaurismäki, der hermed langer ud efter et moderne Finland, som har umådeligt svært ved at acceptere noget så almindeligt og nutidigt som aborter.

Det gør Iris først meget sent. Men hun gør det, og det er en sjældent set fryd i det medrivende drama, der særligt hviler højt på eminent personinstruktion, Kaurismäkis forfinede næse for detaljen og den underspillede, men også alvorstunge ironi. Igennem et statisk filmsprog med lange faste indstillinger fortælles en nøgtern og væsentlig historie, hvor alle ydre lag er skrællet af. Kaurismäki søger med held ind mod kernen i historien. Alle udenomsdikkedarer er overflødige, synes den finske instruktør at messe i dette hans hidtil mest fængslende bidrag til filmkunsten.








“The Match Factory Girl” er noget nær en stilsikker fuldtræffer fra finske Aki Kaurismäki, der normalt ikke gør større væsentlighed af dialogudvekslingen. Således heller ikke i denne samfundskritiske perle fra slutfirserne, hvor verden var af lave. Ikke mindst i finnernes egen andedam, hvor Iris får skabt det betvingende røre og sat lokalsamfundet på den anden ende. Bedst er situationernes flot opsatte og lurende komik, mens aktørernes forsagte spil også er et nødvendigt bidrag. Instruktøren stærkeste kort til dato.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet